Hopp til hovedinnhold
Mats Brenden og flere spillere
Foto: KBK/Leo Totev

Månedens øvelse: Overtallsspill ved hjelp av en joker

Velkommen til "Månedens øvelse" - en serie dedikert til å inspirere deg. Denne gangen har vi gleden av å presentere en smålagspills-øvelse sammen med Kristiansund BK og Mats Brenden. Denne øvelsen, som inkluderer en joker, gir gode muligheter og utfordringer både når det gjelder angrep og forsvar, men vi skal i denne artikkelen vinkle det mot angrepsspill. Les videre for detaljert informasjon om øvelsens hensikt, hvordan du kan introdusere den, og måter å bygge videre på den. Dette er materiale som kan styrke ferdigheter i 9-10-årsklassen og alle aldersgrupper deretter. La oss sette i gang!

Tekst:   |  Publisert:

Månedens øvelse hos KBK.

Kristiansund BK presenterer:

Kristiansund BK og Mats Brenden presenterer månedens øvelse som en smålagspills-øvelse med en joker. Den gir gode muligheter og utfordringer i både angrep og forsvar. I denne artikkelen er fokuset rettet mot angrepsspill. Denne kan man allerede introdusere fra aldersgruppen 9 - 10års alderen og passer fint i alle aldersgrupper oppover.

Til venstre (bak): Leo Totev (utviklingsleder i KBK) og Mats Brenden (Akademileder NEAS akademiet)
Til venstre (bak): Leo Totev (utviklingsleder i KBK) og Mats Brenden (Akademileder NEAS akademiet)
Foto: KBK/Leo Totev

Mål: Målet med denne øvelsen er å utsette motstanderen for dilemmaer og valg som gir angripende lag bedre muligheter for å spille seg fremover i banen og score mål.

  • Ballfører må tørre å tiltrekke seg et press fra motstanderen. Får man ikke et press, trenger man heller ikke å slå fra seg ballen. Den som har ballen, bestemmer også hva som skal skje med den.
  • 2A/3A må identifisere rom som de kan motta ballen i. Fokus på at 2A/3A er opptatt av å true ulike rom i banen.
  • Keeper og joker er også viktige spillere som motstanderen må forholde seg til og gjør at det blir flere å forholde seg til enn et mann-mann press.

Beskrivelse

Øvelsen fungerer som en vanlig spillsekvens hvor man deler gruppen inn i to lag. Det vil være spill 5 mot 5 (4 utespillere +1 keeper) + en joker. Angripende lag har fokus på å gjøre banen stor og få motstanderlaget til å få større avstander mellom seg. Med å utsette motstanderen for valg og la de gjøre valgene for oss, får vi bedre forutsetninger for å spille oss fremover i banen og score mål.

Størrelsen på banen må tilpasses alder og ferdighetsnivå. En mindre bane vil gi spillerne mindre tid og stille større krav til et høyere ferdighetsnivå. I dette eksempelet er størrelsen på banen 30m (L) x 22m (B).

Hvordan introdusere øvelsen?

Når du introduserer øvelsen/spillsekvensen for første gang, anbefales det at du bruker litt tid på å fremheve de essensielle elementene og reglene i spillet. Husk at du alltid «jobber» med angripende lag til enhver tid.

  1. Banen, eget mål, motstanderens mål.
  2. Jobb deg fra ballfører til 2A/3As valg.
  3. Hva skjer når ballen går ut av banen?
    1. Trener kan sparke inn ny ball ved alt annet enn scoring.
    2. Ved scoring kan enten keeper hos scorende lag starte med ball (omstilling fra ene siden av banen til den andre) eller keeper som akkurat har sluppet inn (Omstillinger her også).

Hvordan bygge videre på øvelsen?

Noen tilnærminger for å utvikle og bygge videre på øvelsen

  1. Justere banestørrelse fra lite til større.
  2. Joker kan ikke score
  3. Man kan fjerne jokeren og kun ha keeper som en overtallsspiller
  4. Touchbegrensninger – kan være unaturlig i enkelte situasjoner.

Fokusområder til deg som trener

Det kan være en rekke fokusområder, og derfor er det viktig å ha for mange til enhver tid. Herunder finner du noe du kan fokusere på:

  1. Husk at du alltid «jobber» med angripende lag til enhver tid.
  2. Ballfører – utsetter motstander for et valg. Er det ingen som går på, trenger man heller ikke å spille fra seg ballen. Så lenge du har ballen, er det du som bestemmer over den.
  3. 2A/3A – hele tiden på jakt etter å finne ledige rom. Pass på at ikke alle oppsøker de samme rommene og at de gjør banen så stor som mulig når de har ballen.
Var denne artikkelen nyttig?