Hopp til hovedinnhold
Jan Erik Stinessen, Fagansvarlig keeperutvikling. Bilde tatt under annen anledning.
Foto: Thomas Brekke Sæteren

Nye trender i keeperutviklingen?

Keepertrening i lagssettingen og hvordan skape gode treningsmiljøer for keeper, samt «Reality Based Learning» var to hovedtrendene som ble vektlagt under de keeperrelaterte delene av trenersamlingen US Soccer Coaches Convention i Philadelphia.

Tekst:   |  Publisert:   (Oppdatert: )

Jan Erik Stinessen, fagansvarlig keeperutvikling, har vært på studietur til USA og US Soccer Coaches Convention, verdens største møteplass for trenere. Med rundt 20 keeperrelaterte seanser, og presentatører fra hele verden, var det flere interessante vinklinger på ulike temaer som dukket opp.

Her oppsummerer Jan Erik de to hovedtrendene, Keepertrening i lagssettingen og hvordan skape gode treningsmiljøer for keeper og «Reality Based Learning».

Trend #1: Keepertrening i lagssettingen

Hvordan skape et matchlikt treningsmiljø basert på kravene keeperne møter i kamp – og hvordan ta med erfaringer fra kampanalyser inn i treningsdesignet? Hva gjør keeperne i kamp? Hvordan kan vi sørge for at de får trent nok på dette i en lagssetting ved å integrere keeperne i lagstreninga?

«Goalkeepers are players too», var et utsagn som gikk igjen.

Fokuset dreide seg om den mismatchen det er mellom det keeperne opplever i kamp og det de opplever på trening. Gjennom et markert standpunkt om at keeperne må inkluderes tydeligere og mer i «team practice settings».

Gjennom både foredrag og praksisøkter fikk vi oppleve dette som en gjennomgående tanke.

En slik vekt på dette er ikke noe typisk for den amerikanske keeperkulturen, og er vel så sterk i flere europeiske land for tiden. Denne utviklingen har pågått over noe tid i Europa – og har nå fått tydelig fotfeste også i andre kulturer. Og viktig er det å nevne at dette er en trend i treningsform- og planlegging som må styrkes ytterligere i årene som kommer – om vi vil ha keepere som kan håndtere kampen.

Trend #2: «Reality based learning»


Nært knyttet til ovennevnte «trend» er filosofien- og arbeidsmetodikken som ligger i begrepet «RBL». I UEFAs trenerutdanning er dette en av hovedingrediensene. I Europa er det mye på grunn av UEFAs arbeid med dette et økt fokus på «RBL». Dette betyr egentlig at læringen skal foregå så nært opp til virkeligheten som mulig.

Det innebærer arbeid med keepernes observasjon, kommunikasjon, posisjon, decision making (valg) og utførelse for å finne løsninger i kampsituasjonene. Dette er det umulig å trene godt nok i en mer tradisjonell og isolert metode.

Dette ble presentert av representanter fra FAI (det irske fotballforbundet) gjennom en flott praksisøkt som så ble forsterket av Phil Weddon fra Philadelphia Union (MLS) i enda en praksisøkt. Tydelig at den samme filosofien har satt seg i begge disse miljøene.

Den typiske «moderne» keepertreningen baserer seg mer på uforutsette situasjoner der «alt» kan skje.

Øvinger og situasjoner er da lagt opp slik at keepernes observasjon, valg og utførelse settes på prøve hele tiden i ulike situasjoner som ligner på kampen.

Det var spennende å oppleve at dette er en så sterk trend – siden vi i Norge allerede ved Frode Grodås og andre har forsøkt disse prinsippene i lang tid allerede. Også på studietur til Tyskland før jul fikk vi se de samme prinsippene gjennomført fullt ut i keepertreningen i en tysk toppklubb, fra de aller yngste og til (og med) a-lagskeeperne.

Treningsmetodikken bygger altså på at kampen er utgangspunktet, at man etterligner riktige handlinger, at man lager et miljø der valg blir viktig og at øvingene skaper «situasjonsårvåkenhet».

Hovedmomentene i keepertreningen bør da være:

  • Isolert trening med kamplikhet
  • «Decision making» sentralt
  • «Alt kan skje» - ikke styrte øvelser/valg situasjonsøvelser
  • Spilløvinger med utgangspunkt i keeperrollen
  • «Train as we play»
  • Fremdeles øve på teknisk repertoar, men når

Oppsummert er det nå i flere land dette som gjelder – og de fleste keepertrenere er på vei mot en mer situasjonsbasert keepertrening der mye mindre av det som skal skje er styrt fra server/skytter/trener. Dett er en utvikling vi fremmer også i praksisøkter og i keepertrenerutdanningen her hjemme.

Finn ut hvilke keepertrenerutdanninger NFF tilbyr her.

Se økter og øvelser for keepere her.

Var denne artikkelen nyttig?