Nå skal spillerne få en grunnleggende kjennskap til hvordan laget angriper og forsvarer seg. Det blir også større fokus på å frigjøre seg fra markering og sikre god kroppsstilling.
Tekst: | Publisert:
NFF lanserer nå skoleringsplaner for futsal. Skoleringsplanene er et hjelpemiddel for å skape morsom og utviklende futsalaktivitet. Planene gir en oversikt over hva lag og spillere i ulike aldre kan trene på. De viser hva som bør prioriteres for å skape hurtig mestring og en fornuftig progresjon over tid.
Skoleringsplanene er basert på mestringsstigen. De yngste spillerne starter med å mestre egen kropp og ballen. Dette danner grunnlaget for å spille med og mot andre spillere. Fokuset flyttes gradvis oppover på stigen etter hvert som spillerne blir eldre. Med god individuell basis i bunnen blir samspillet bedre og mer variert.
Planene er delt inn i fire alderstrinn. Det er ikke hensikten at alle lag må følge planen for sitt alderstrinn helt bokstavelig. Eksempelvis vil 10- og 11-åringer som ikke har spilt futsal før ha nytte av å starte med skoleringsplanene for 8-9 år. Skoleringsplanene gir likevel et bilde av rekkefølgen på ulike konsepter.
![Matrise med konseptene for futsal. 4 mot 4. 3 mot 3. 2 mot 2. 1 mot 1. Kontroll på ball. Kontroll på egen kropp.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffotball-iv.azurewebsites.net%2Fpublishedmedia%2Fo36tilffpx2p7slson2m%2FFutsal_matrise.png&w=3840&q=75)
Siden futsal er relativt nytt for mange, er det lagt inn mange videoklipp som viser hva begrepene betyr og hvordan det kan se ut i kamp. Skoleringsplanene er et verktøy for trenerveiledere, sportslige ledere og andre med overordnet ansvar for hvordan man ønsker å drive futsalaktivitet i sin klubb, årsenhet eller lag.
Skoleringsplanene inneholder ikke helt konkrete øktplaner og øvelser. Dette ligger i håndboken for futsaltrening.
Taktikk: Kollektivt
Omstilling frosvar-angrep og omvendt
Fremdeles lite fokus på spillesystemer på lagnivå. Frem til nå har det vært fokus på angrep eller forsvar. Spillerne gjøres nå mer bevisste på omstillingen mellom fasene: Når ballen mistes og de må komme seg tilbake og når ballen vinnes og det kan kontres.
Forsvar i flere linjer
Selv om det ikke er et sterkt fokus på struktur så bør det nå skapes en forståelse av at det ikke alltid er best å markere tett. Spillere lenger unna kan markere litt løsere og dekke rom: Vi forsvarer oss i to linjer.
Veggspill ("spill og gå")
Taktikk: Individuelt
Generell målsetning
Spillerne har en grunnleggende kjennskap til hvordan de angriper og hvordan de forsvarer seg. De kjenner også til de enkleste retningslinjene for å angripe og forsvare seg på kontringer der det er to angripere mot én forsvarer og keeper.
Angrep (8a) og forsvar i situasjoner med tre angripere mot to forsvarere og keeper.
Målsetninger i angrep
Større fokus på å bevege seg uten ball og frigjøre seg fra markering
Det innføres enkle retningslinjer som sikrer god kroppsstilling og større synsfelt.
Spillerne mestrer litt mer sammensatte valg: Sentre, skyte, gå med ballen?
Målsetninger i forsvar
Markering
Forsvar 1 mot 1: Hindre skudd
Teknikk: Angrep
De offensive aksjonene settes i større grad sammen:
- Flytte ballen
- Bevegelse uten ball
- Skyte
Skyte mot mål
Skuddferdighetene utvikles videre, samtidig som at spillerne blir flinkere til å skape gode skuddmuligheter
Pasning
Innsidepasning over korte distanser
Teknikk: Forsvar
Markere
Defensiv grunnstilling
Press
Komme seg tett i ballfører både fra grunnstilling og fra annen forflytning.
Motorisk/fysisk
- Generell utvikling av koordinasjon
- Utvikling av dynamisk balanse
- Utvikling av tosidighet. Bruke begge bein og begge sider av kroppen.
- Generell utvikling av fysisk kapasitet
- Fremdeles relativt lite behov for oppvarming, men det er fornuftig å ha en progresjon i aktiviteten på hver økt
Teoretisk forståelse
- Forståelsen av spillereglene bør være relativt god
- Det kan benyttes gode øvingsbilder på video
- Spillerne bør til en viss grad være i stand til å studere seg selv og bruke det for å bli bedre
Psykologiske aspekter
- Nå oppstår det en stadig større forståelse av trening som et middel for å bli bedre
- Spillerne kan oppmuntres til å benytte det de trener på i kamp
- Samarbeid og respektfull adferd mot andre er noe som oppmuntres og forsterkes
- Spillerene vil i stadig større grad utvikle viljestyrke