•Trenerskap
•Involvering, tilbakemeldinger og kommunikasjon
•Undervisningsprinsipper
•Organisering av aktiviteten
•Valg av undervisningsmetoder
Læringsmål
Kunnskap
•Treneren skal vite hva som er det viktigste en trener må ta hensyn til når du trener barn og unge.
•Treneren skal kjenne til grunnprinsippene for undervisning (KAMPVISE)
•Treneren skal kjenne til hvordan barn lærer og vite hvilke undervisningsmetoder som passer best til ulike situasjoner.
•Treneren skal kjenne til ulike former for kommunikasjon.
•Treneren skal kjenne til ulike former for feedback.
Ferdigheter
•Treneren skal lede en gruppe med barn.
•Treneren skal komme raskt i gang med aktivitet som er organisert på en hensiktsmessig måte.
•Treneren skal involvere barna.
•Treneren skal gi hensiktsmessige tilbakemeldinger
Alle som ønsker å trene barn i alderen 5–12 år.
Kursdeltager skal ha fylt 15 år det året de tar kurset. Kurset kan gjennomføres når man er 14 år men deltager vil ikke få gyldig bevis før fylte 15 år.
Modul 3
MESTRINGSMILJØ
Deltager skal være bevisst sine egne forventinger til det å være barneidrettstrener, klubbens forventninger og forventninger barna har. Deltager skal vite hvordan og hvorfor det er viktig å skape mestringsklima på trening og i konkurranser.
Trenerskap (leder)
Involvering, tilbakemeldinger og kommunikasjon.
Undervisningsprinsipper (kampvise),
Organisering av aktiviteten (lek, konkurranser, sirkel, stasjoner)
Valg av undervisningsmetoder (oppdagende læring, instruksjon – pro/contra/).