En økt bestående av både teori og praksis. Til praksisen benyttes det eksternt utøverarbeid. Instruktør leder praksisen hvor deltagerne bidrar med gruppearbeid og øktledelse. Instruktøren leder teorien hvor deltakerne bidrar med gruppearbeid og individuelt arbeid.
De som har fullført Trener 1 utdanningen.
Kunnskapsmål:
• Ha en god forståelse av ulike prinsipper og metoder for spenst og hurtighetstrening for håndballspillere.
• Ha en god forståelse av prinsipper for progresjon i spenst- og hurtighetstrening, og framfor alt viktigheten av gradvis hopptilvenning.
• Ha kjennskap til ulike tester for både generell og håndballspesifikk spenst og hurtighetstrening.
• Ha kunnskap om ulikhet mellom jenter og gutter og de tilpasningene dette bør medføre i treningsarbeidet.
• Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for spenst og hurtighetstrening for håndballspillere.
Ferdighetsmål:
• Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
• Kunne utarbeide en langsiktig plan spenst og hurtighetstrening for håndballspillere, tilpasset spillernes alder og prestasjonsnivå.
• Beherske ulike metoder for spenst og hurtighetstrening. Herunder kunne anvende relevante øvelser både i styrkerom og i hall.
• Kunne planlegge og gjennomføre enkle tester av spenst og hurtighet på en hensiktsmessig måte.
• Ha bevissthet rundt