Hopp til hovedinnhold
UEFA B Hordaland
Foto: Steinar Green Hansen, NFF Hordaland

Fra aktivitetsleder til helhetstrener - UEFA B i Hordaland

I samarbeid medNorsk Tipping

Startskuddet for årets UEFA B i Hordaland gikk tidligere i august. På Thon Hotel Bergen Airport samlet det seg 25 trenere klare for en intens uke, med dyktige veiledere.

Tekst:   |  Publisert:

Aktivitetsutvikler
Steinar Green Hansen
Norsk Tipping

Norsk Tipping har vært en viktig samarbeidspartner for norsk fotball siden 1948. De er nå Norges Fotballforbunds generalpartner og har i flere år vært med på å løfte både bredden og toppen i norsk fotball gjennom Grasrottreneren, Fair Play, Kvalitetsklubb, Norsk Tipping ligaen (nivå 4, herrer) og landslagene våre. Når de nå har gått inn som sponsor for hele vår trenerutdanning, er det ikke minst med tanke på å løfte like muligheter.

UEFA B kurset skal gi deg kompetansen og tryggheten du trenger for å gå fra å være en aktivitetsleder til å bli en helhetstrener.
Igjennom første samling lever man i en fotballboble fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Det er en krevende prøve, og for noen sitt først møte med å være utenfor komfortsonen med begge føttene.
I resepsjonen står kursleder og trenerutvikler Magnus Johansson, med et lurt smil og fast håndtrykk ønsker han hver enkelt velkommen. Like bak kommer dyktige veiledere, Roar Fredriksen, Morten Damhagen, Hege Hvidsten og Jan Tore Jåstad, for å hilse på.
En kaffekopp og lett prat går igjennom lokalet, før gjengen blir trygt plassert i gruppene og stolleken kan begynne. Smil og håndtrykk blir sendt rundt om i rommet.
Magnus åpner med å sette noen klare forventninger og retningslinjer hvordan dette utdanningsløpet vil foregå.

Menneskeinteresse

Gruppene blir fordelt i ulike lokaler og de første timene går til at deltakerne og veilederne skal dele om seg selv, og vipps er den første byggesteinen i relasjonen lagt.
Dette er et viktig skritt i kurset, for på lik linje at spillerne må vite at du som trener vil dem vel for at de skal ta nye steg, så gjelder det samme for relasjonen mellom trener, veileder og resten av gruppen. Det å bygge en takhøyde hvor man kan snakke om detaljer, stille utfordrende spørsmål, skape refleksjon og gi ros er viktig i all menneskelig utvikling.

Timene går og latteren sitter løst, en liten kaffekopp og lensing av sjark unnagjort så er alle gruppene samlet for å prate om trenerrollen og hvordan man jobber på feltet.
Magnus kaster ut spørsmål i rommet og ber deltakerne diskutere hva, hvordan, hvorfor, hvor, når, hvem. Sulteforet gjeng kaster seg over spørsmålene som turistene kaster seg over Lofoten. Slik kommer alle teoribitene til å være, involvering. Akkurat som på banen, involvere for å skape læring.

Hva er din spillidé?

Om du får spørsmål hva er din spill idé, hva hadde du svart da? Vet du hvordan du ønsker lagene du trener skal se ut i kamp. Hvilke prinsipper har du og ditt lag? Hva er viktig for deg og den kulturen du bygger? Synes du dette er vanskelig å svare på? Da vet du litt hvordan det kan kjennes ut i starten av et UEFA B-kurs.
Allerede her blir tankene utfordret, kverna går. Det diskuteres, graves, pusses og slipes. Hver stein skal vendes i jakten på å bli bedre.

Kvelden kommer og middagen servert, samtalene går stort og smått, fotball og livet. Selv om dagens faglige innhold er offisielt slutt, stopper ikke erfaringsutvekslingen før alle har funnet hodeputen.

Jeg har en plan

Velkjente ord fra en kjent karakter. Men man vet at enkelte planer funker best på papiret. Da handler det om å sett seg i «fengslet» som Egon, reflekter og gruble, spasere gjennom stadion porten og si «Jeg har en plan».
Det øver trenerne på, de planlegger økt, tar den med i trygge omgivelser sammen med veileder og gruppen. Hvor det igjen diskuteres, slipes og pusses. Hvordan kan man gjøre budskapet tydelig? Hvilke prinsipper jobber vi etter? Hvilke momenter skal vi fokusere på og hvor mange?

Momenter skal hjelpe oss å følge prinsippene i laget

Magnus Johansson, Trenerutvikler

Å planlegge, gjennomføre og evaluere praksis økter er svært sentrale i utdanningen, og en viktig brikke om du skal klare overgangen fra å være aktivitetsleder til å bli en helhetstrener. Trenerne er på feltet 6 av 7 dager, hvor man får og gir veiledning både på feltet når det er ferskt, i grupperommene og alene med veileder. Trenerne blir målt og vurdert hele uken, men ikke på måten at nå skal jeg finne feil og mangler. Men i større grad «Jeg ser deg, jeg anerkjenner hva du kan og sammen så skal vi utvikle oss».
De ulike temaene som er på en slik første samling er krevende og om man ikke noterer ned underveis kan det hende man går glipp av viktige poenger. Derfor skal trenerne etter hver teoriøkt og praksis skrive en kort refleksjon, som til slutt skal leveres inn etter første samling.
Dette for at veiledere skal se hvordan man på best mulig måte lærer vekk til den individuelle treneren og at man da kan møte dem der de er i dag.
Viktige temaer som relasjonskompetansen, hvordan jobbe i team, hvordan ser laget ditt ut i forsvar, hvordan ser laget ditt ut i angrep, mellomfasearbeid og utviklingsmål ble grundig gått igjennom på denne uken.
Nå venter et godt stykke mellomfasearbeid før gjengen møtes igjen i November for den avsluttende delen av kurset.

Gavene er delt ut, nå er det opp til trenerne når de velger å pakke dem opp.

Noen tilbakemeldinger fra første samling

Første samling var både inspirerende, lærerik og krevende – på en positiv måte. Jeg følte virkelig at jeg ble utfordret på mange områder, samtidig som jeg fikk masse energi av å møte flinke folk med samme lidenskap. En god start med kombinasjoner av teori og praksis.
Felleskapet er fantastisk – det er inspirerende å møte så mange engasjerte trenere. Det å kunne dele erfaringer med trenere fra ulike nivåer og miljøer er utrolig verdifullt.

Maria Brochmann,
Trener og spiller Åsane

Første samling var gøy og slitsom. Det ble lagt ned mange timer med læring, forberedelser til økter, gjennomføring av økter og evaluering. Gøy med faglig dyktige veiledere og engasjerte meddeltakere.
Jeg har helt klart blitt mer reflekterende og bevisst på hva vi skal øve på i hver treningsøkt.
Tidligere har jeg gjerne favnet over flere tema, mens jeg nå vil ha et snevrere fokus og heller bytte tema sjeldnere.
Håper også at jeg kan bli tydeligere på momentene som trenes på.
Trond Helge Brattaule,
Trener Varegg
UEFA B Hordaland 2025
UEFA B Hordaland 2025
Foto: Steinar Green Hansen, NFF Hordaland

Saken er tidligere publisert på fotball.no (Hordaland)

Var denne artikkelen nyttig?