I denne artikkelen vil du få presentert overgangsøvelse som du kan kan benytte i forbindelse med scoringstrening. Øvelsen, som er brukt av Skarphedin Fotball og Stian Jensen, involverer overtallsspill 4v2 og 4v3, inkludert en keeper.
Tekst: | Publisert: (Oppdatert: )
Skarphedin Fotball presenterer
Skarphedin Fotball og Stian Jensen presenterer månedens øvelse som er en overgangsøvelse med overtall 4v2 og 4v3 med keeper. Den gir gode muligheter og utfordringer i både angrep og forsvar, og rikelig med repetisjoner. I denne artikkelen er fokuset rettet mot angrepsspill. Denne kan man allerede introdusere fra aldersgruppen 10 - 12 års alderen og passer fint i alle aldersgrupper oppover.
Mål: Målet med denne øvelsen er gi mange repetisjoner i å utnytte overtallet for å kunne score mål. Samtidig som de skal være forberedt på å måtte gjenvinne ballen om de skulle miste den.
Beskrivelse av øvelsen
Øvelsen fungerer som en spillsekvens hvor man deler gruppen inn i to. På angrepslaget spiller du 4 angrepsspillere og forsvarslaget begynner du med 2 forsvarsspillere, men som en progresjon og variasjon øker du til 3 forsvarsspillere.
Angripende lag har fokus på å utnytte overtallet ved at ballfører tydelig utfordrer en forsvarsspiller. Han/hun må så spille ballen i riktig øyeblikk - ikke når motstander er for langt unna og ikke når motstander er for nært.
Angripende lag må se til at man brede punkter å spille på - ikke for bredt, men ikke for nært. Bredt nok til at du kan kraft og trussel nok til bakrom.
Etter en bestemt tid kan du bytte slik at angrepslaget blir forsvarslaget og det andre laget motsatt.
Størrelsen på banen må tilpasses alder og ferdighetsnivå. En mindre bane vil gi spillerne mindre tid og stille større krav til et høyere ferdighetsnivå. I dette eksempelet er størrelsen på banen 45m (L) x 30m (B).
Hvordan introdusere øvelsen?
Når du introduserer øvelsen/spillsekvensen for første gang, anbefales det at du bruker litt tid på å fremheve de essensielle elementene og reglene i spillet.
Vi introduserer øvelsen med at det er angrepspill vi skal fokusere på. Det kan være nyttig å vise øvelsen med spillerne, slik at de ser situasjonen og hva de skal forsøke på:
- At ballfører tydelig utfordrer en forsvarsspiller for å skape overtall.
- Slippe ballen i riktig øyeblikk.
- Sørge for dybde (gjøre seg spillbare) slik at angripende lag ikke blir liggende på linje.
- Sørge for brede punkter å spille på. Ikke for bredt, men ikke for nært. Bredt nok til at du kan kraft og trussel nok til bakrom.
- Om laget mister ballen må de forsøke å gjenvinne ballen hurtig.
Hvordan bygge videre på øvelsen?
Noen tilnærminger for å utvikle og bygge videre på øvelsen.
I Skarphedin fotball l har vi benyttet øvelsen med fokus på angripende lag, men det kan også benyttes til å fokusere på forsvaret. Å håndtere undertall med fokus på første og andre forsvarer/press og sikring.
Det kan være flere motspillere, slik som vi gjorde med 4v3 eller 4v4. Kan også øke kompleksiteten ved flere medspillere og motspillere.
Et annet grep du kan forsøke er å gjøre banen mindre gjøre tid og rom mindre for angrepslaget.
Fokusområder til deg som trener
Det kan være en rekke fokusområder, men det er viktig å ikke ha for mange til enhver tid. Herunder finner du noe du kan fokusere på:
Trenere bør ha tydelig fokus på å gi tilbakemeldinger på hensikten med øvelsen. I dette tilfellet angrepsdelen og disse momentene:
- At ballfører tydelig utfordrer en forsvarsspiller for å skape overtall.
- Slippe ballen i riktig øyeblikk, slik man får utnyttet overtallet.
- Sørge for dybde (gjøre seg spillbare) slik at angripende lag ikke blir liggende på linje.
- Sørge for brede punkter å spille på. Ikke for bredt, men ikke for nært. Bredt nok til at du kan kraft og trussel nok til bakrom.
- Om laget mister ballen må de forsøke å gjenvinne ballen hurtig.
Samtidig som du har fokus på disse momentene er det viktig å ikke glemme ditt engasjement og energi på feltet. Med riktig engasjement og energi kan du få veldig mye tilbake fra spillerne.