Hopp til hovedinnhold
NM 3. runde Ull/Kisa - Rosenborg
Foto: Thomas Brekke Sæteren/NFF

Månedens øvelse: "Maling" - 11v1

I samarbeid medNorsk Tipping

Tekst:   |  Publisert:

Ull/Kisa presenterer

Ull/Kisa og Terje Julusmoen presenterer månedens øvelse med fokus på 1., 2., og 3. bevegelse. I øvelsen spiller man 11 mot 1 keeper, samt 10 mannequins. Den gir mange repetisjoner, og kan være utfordrende. Dette er ikke en øvelse med motspill, og den er heller ikke veldig kompleks, men den kan være utfordrende.

Terje Julusmoen
Terje Julusmoen
Foto: Privat
Viser "male"-øvelsen i praksis.

Oppsettet til en slik øvelse kan man introdusere fra aldersgruppen 13 - 14 års alderen og passer fint i alle aldersgrupper oppover. Samtidig bør man ikke bruke for mye tid på denne typen øvelser med mannequins. Gi heller noen små "drypp" i hverdagen.

Mål: Denne øvelsen gir mulighet for å repetere det å skape og utnytte rom ved bruk av 1. og 2. bevegelser.

Beskrivelse

I denne øvelsen har vi fokus på bevegelsen mellom kant, indreløper, spiss og motsatt kant. Det handler om å starte en bevegelse før pasningen går, og at neste mann skal ta det rommet som 1. bevegelsen forlater.

Ballen skal da inn i rom 1 (rommet som blir forlatt av indreløper) og her skal kantspiller få ball. Da skal han få 3 valg, enten; 1) spille på indreløper som startet 1. bevegelsen, 2) spille til motsatt kant, som kommer inn på bakre delen, eller 3) spille på spiss som har trukket motsatt, men holder igjen litt.

Hensikten er at 1. bevegelsen skal skape rom og han/hun skal ikke ballen, men spilleren som kommer på 2. bevegelsen skal motta ballen. Han/hun kan også koble på en 3. spiller som kan få ball, samtidig vil han/hun igjen ha muligheter til å spille på både 1. og 2. bevegelsen.

I denne øvelsen kan du øve i flere faser og situasjoner av spillet - det handler om å være kreativ.

Hvordan introdusere øvelsen?

Når du introduserer øvelsen for første gang, anbefales det at du bruker litt tid på å fremheve hva du ønsker å få frem - hvordan ser "bildet" ut? Dette kan gjøres ved at du viser hvor pasningen kan gå og deretter flytter på spillerne. Da kan du "tegne" bildet, slik at spillere ser 1. bevegelsen, hvor 2. bevegelsen skal komme osv.

Tilnærmingen til spillerne er spørrende og involverende, fremfor å fortelle nøyaktig hvordan de skal løse det.

Hvordan bygge videre på øvelsen?

I denne øvelsen og med dette oppsettet har du mange muligheter. Her handler det om å være kreativ og finne ut hva som fungerer best for deg og laget ditt.

Samtidig bør du være oppmerksom på hva du ikke får ut av en slik øvelse. For eksempel er det ingen motstandere som skaper varierende romforhold, og det er heller ingen press på ballfører. Mister du ballen, kan det føles kunstig å fokusere på omstilling.

Fokusområder til deg som trener

Som trener er det viktig å ha tålmodighet og holde hodet kaldt. Å spille mot mannequins kan være mer utfordrende enn det ser ut til. Selv om det kan virke som en enkel oppgave, kan spillerne møte på flere utfordringer.

Det kan også være lurt å variere mellom veiledning og instruksjon i tilnærmingen din. Samtidig vil bruk av positiv forsterkning ha en betydelig positiv effekt på spillerne.

Lykke til!

Var denne artikkelen nyttig?