Fokuser på mestring, hold spillerne i aktivitet og tilpass etter nivå. Her deler Bo Folke Gustavson, fagansvarlig barn og ungdom i NFF tre tips til hvordan du kan skape en god økt.
Tekst: | Publisert: (Oppdatert: )
– Den viktigste forutsetningen for den gode økten, er å smile. Gjennomfør med et smil, kommuniser med et smil og alltid ha et smil på lur. Da vil du også se at også spillerne går hjem fra trening smilende, forklarer Bo Folke Gustavson, fagansvarlig barn og ungdom i NFF.
Som trener er det din jobb å legge til rette for «den gode økten». Mye kommer av erfaring, men det finnes også mange ressurser som kan hjelpe deg i gang. Gjennomfør grassrottrenerkurs, ta i bruk ressurser som øvelsesbanken og len deg på erfaringen til ressurspersoner rundt deg, som nettopp Bo.
– Et konkret råd for å skape en god økt, er å være tålmodig. Spillerutvikling tar tid. Som trenere er det vår jobb å gjøre hver trening så morsom og utviklende som mulig for hver eneste spiller. Det er utfordrende, men etter hvert som du får mer erfaring og blir bedre kjent med spillergruppen så blir det bedre.
Her deler Bo sine tre tips til hvordan du skaper en god økt:
1) Fokuser på mestring
Å være en mestringsfokusert trener betyr at du evner å se alle, og evner å legge tilrette for at alle får det gøy på trening. Du gir spillerne trygghet og passe mengde med utfordringer. Mestringsfølelsen kommer når de får delta på en arena som er tilpasset dem.
– Mestring blir ofte forbundet med skryt, men skal skryt kjennes ekte må det komme fra noen som kjenner deg. Å kjenne spillerne blir derfor ekstra viktig for oss trenere, forklarer Bo.
2) Skap aktivitet
En god huskeregel når du skal sette opp en økt, er aktivitetsprinsippet «Vi lærer mest ved å gjøre, ikke se og høre».
– Forbered økten med øvelser som kan gå over i neste, uten at du må bruke tid på å flytte rundt på masse kjegler. Få inn mest mulig bevegelse, og unngå at spillere står stille i kø, tipser Bo.
Finn tips til øvelser og økter tilpasset ulike aldersklasser her.
3) Tilpass økten
– Det blir sjeldent helt slik du hadde planlagt hjemme, anerkjenner Bo.
– Så ha alltid en plan B, og juster underveis. Å være trener handler om å improvisere og tilpasse, og justere basert på det som møter deg.
Tilpassing handler også om å tilpasse nivået og betingelsene på økter og øvelser, og på den måten legge til rette for trivsel og utvikling på trening. Det er mange slike grep du kan gjøre for å gjøre aktiviteten tilpasset spillergruppa, som størrelse på banen, avstand på kjegler og mål og antall spillere.
– Er temaet for økten «I dag skal vi score mål», men målene uteblir, trener dere mest sannsynlig på for stor bane, eller det er en feil i organisering av spillerne. Da må du som trener tilpasse økten ved å justere på betingelsene.