Hopp til hovedinnhold

Skoleringsplan futsal 8-9 år

For de yngste futsalspillerne er det mestring av egen kropp og ballen som er sentralt. Vi gir dem enkle og generelle instrukser – angrep er å få ballen mot motstanderens mål. Forsvar handler om å vinne ballen tilbake og unngå scoringer imot.

Tekst:   |  Publisert:

NFF lanserer nå skoleringsplaner for futsal. Skoleringsplanene er et hjelpemiddel for å skape morsom og utviklende futsalaktivitet. Planene gir en oversikt over hva lag og spillere i ulike aldre kan trene på. De viser hva som bør prioriteres for å skape hurtig mestring og en fornuftig progresjon over tid.

Skoleringsplanene er basert på mestringsstigen. De yngste spillerne starter med å mestre egen kropp og ballen. Dette danner grunnlaget for å spille med og mot andre spillere. Fokuset flyttes gradvis oppover på stigen etter hvert som spillerne blir eldre. Med god individuell basis i bunnen blir samspillet bedre og mer variert.

Planene er delt inn i fire alderstrinn. Det er ikke hensikten at alle lag må følge planen for sitt alderstrinn helt bokstavelig. Eksempelvis vil 10- og 11-åringer som ikke har spilt futsal før ha nytte av å starte med skoleringsplanene for 8-9 år. Skoleringsplanene gir likevel et bilde av rekkefølgen på ulike konsepter.

Matrise med konseptene for futsal. 4 mot 4. 3 mot 3. 2 mot 2. 1 mot 1. Kontroll på ball. Kontroll på egen kropp.

Siden futsal er relativt nytt for mange, er det lagt inn mange videoklipp som viser hva begrepene betyr og hvordan det kan se ut i kamp. Skoleringsplanene er et verktøy for trenerveiledere, sportslige ledere og andre med overordnet ansvar for hvordan man ønsker å drive futsalaktivitet i sin klubb, årsenhet eller lag.
Skoleringsplanene inneholder ikke helt konkrete øktplaner og øvelser. Dette ligger i håndboken for futsaltrening.

Taktikk: Kollektivt

Vi bruker lite tid og energi på å jobbe med noen konkret lag-organisering. Det spilles i stedet med veldig generelle instrukser.

Angrep

  • Få ballen mot motstanderens mål for å lage en god mulighet for avslutning.

Forsvar

  • Unngå scoring mot
  • Vinne ballen

Taktikk: Individuelt

Generell målsetning

  • At alle spillerne er så aktive som mulige i spillet
  • Skape følelsen av angriper - forsvarer

Målsetninger i angrep

  • Komme seg fremover, mot motstanderens mål
  • Være spillbar for ball-fører
  • Spillerne må ta hurtige valg, men forholder seg best til valg med få alternativer: F.eks. sentre eller skyte?

Målsetninger i forsvar

  • Skape en forståelse av begrepet markering og det å presse ballfører.
  • Avskjære ballen når det er mulig.

Teknikk: Angrep

Flytte ballen mot mål

  • Føring av ball med begge bein og med tett kontroll.
  • Drible/passere motspiller.
  • Sentre og ta mot ballen

Skyte mot mål

  • Skyte med kraft og presisjon.
  • Skudd utføres med flytende bevegelser.
  • Enkle og generelle korreksjoner av skuddteknikk.

Teknikk: Forsvar

Markere

Defensiv grunnstilling

Når vi presser

Mot motstander som utfordrer med ballen

Motorisk/fysisk

  • Generell utvikling av koordinasjon.
  • Utvikling av dynamisk balanse.
  • Utvikling av tosidighet. Bruke begge bein og begge sider av kroppen
  • Generell utvikling av fysisk kapasitet.
  • Lite behov for oppvarming før aktivitet.

Teoretisk forståelse

Forstå de mest grunnleggende reglene i spillet:

  • Hvor er banen?
  • Hva skjer når ballen forlater banen?
  • Hvor mange spillere er det som spiller?
  • Hvilke kroppsdeler er det lov til å benytte?
  • Hvordan kan vi oppføre oss mot motstanderen?
  • Hvilke sanksjoner vil det medføre å bryte reglene?

Psykologiske aspekter

  • Det er naturlig at barn i denne alderen er selvsentrerte. Dette er noe som må brukes til noe positivt.
  • Samarbeid og respektfull adferd mot andre er noe som oppmuntres og forsterkes.
Var denne artikkelen nyttig?