For de yngste futsalspillerne er det mestring av egen kropp og ballen som er sentralt. Vi gir dem enkle og generelle instrukser – angrep er å få ballen mot motstanderens mål. Forsvar handler om å vinne ballen tilbake og unngå scoringer imot.
Tekst: | Publisert:
NFF lanserer nå skoleringsplaner for futsal. Skoleringsplanene er et hjelpemiddel for å skape morsom og utviklende futsalaktivitet. Planene gir en oversikt over hva lag og spillere i ulike aldre kan trene på. De viser hva som bør prioriteres for å skape hurtig mestring og en fornuftig progresjon over tid.
Skoleringsplanene er basert på mestringsstigen. De yngste spillerne starter med å mestre egen kropp og ballen. Dette danner grunnlaget for å spille med og mot andre spillere. Fokuset flyttes gradvis oppover på stigen etter hvert som spillerne blir eldre. Med god individuell basis i bunnen blir samspillet bedre og mer variert.
Planene er delt inn i fire alderstrinn. Det er ikke hensikten at alle lag må følge planen for sitt alderstrinn helt bokstavelig. Eksempelvis vil 10- og 11-åringer som ikke har spilt futsal før ha nytte av å starte med skoleringsplanene for 8-9 år. Skoleringsplanene gir likevel et bilde av rekkefølgen på ulike konsepter.
![Matrise med konseptene for futsal. 4 mot 4. 3 mot 3. 2 mot 2. 1 mot 1. Kontroll på ball. Kontroll på egen kropp.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffotball-iv.azurewebsites.net%2Fpublishedmedia%2Fo36tilffpx2p7slson2m%2FFutsal_matrise.png&w=3840&q=75)
Siden futsal er relativt nytt for mange, er det lagt inn mange videoklipp som viser hva begrepene betyr og hvordan det kan se ut i kamp. Skoleringsplanene er et verktøy for trenerveiledere, sportslige ledere og andre med overordnet ansvar for hvordan man ønsker å drive futsalaktivitet i sin klubb, årsenhet eller lag.
Skoleringsplanene inneholder ikke helt konkrete øktplaner og øvelser. Dette ligger i håndboken for futsaltrening.
Taktikk: Kollektivt
Vi bruker lite tid og energi på å jobbe med noen konkret lag-organisering. Det spilles i stedet med veldig generelle instrukser.
Angrep
- Få ballen mot motstanderens mål for å lage en god mulighet for avslutning.
Forsvar
- Unngå scoring mot
- Vinne ballen
Taktikk: Individuelt
Generell målsetning
- At alle spillerne er så aktive som mulige i spillet
- Skape følelsen av angriper - forsvarer
Målsetninger i angrep
- Komme seg fremover, mot motstanderens mål
- Være spillbar for ball-fører
- Spillerne må ta hurtige valg, men forholder seg best til valg med få alternativer: F.eks. sentre eller skyte?
Målsetninger i forsvar
- Skape en forståelse av begrepet markering og det å presse ballfører.
- Avskjære ballen når det er mulig.
Teknikk: Angrep
Flytte ballen mot mål
- Føring av ball med begge bein og med tett kontroll.
- Drible/passere motspiller.
- Sentre og ta mot ballen
Skyte mot mål
- Skyte med kraft og presisjon.
- Skudd utføres med flytende bevegelser.
- Enkle og generelle korreksjoner av skuddteknikk.
Teknikk: Forsvar
Markere
Defensiv grunnstilling
Når vi presser
Mot motstander som utfordrer med ballen
Motorisk/fysisk
- Generell utvikling av koordinasjon.
- Utvikling av dynamisk balanse.
- Utvikling av tosidighet. Bruke begge bein og begge sider av kroppen
- Generell utvikling av fysisk kapasitet.
- Lite behov for oppvarming før aktivitet.
Teoretisk forståelse
Forstå de mest grunnleggende reglene i spillet:
- Hvor er banen?
- Hva skjer når ballen forlater banen?
- Hvor mange spillere er det som spiller?
- Hvilke kroppsdeler er det lov til å benytte?
- Hvordan kan vi oppføre oss mot motstanderen?
- Hvilke sanksjoner vil det medføre å bryte reglene?
Psykologiske aspekter
- Det er naturlig at barn i denne alderen er selvsentrerte. Dette er noe som må brukes til noe positivt.
- Samarbeid og respektfull adferd mot andre er noe som oppmuntres og forsterkes.