Hopp til hovedinnhold

Spillmodellen og treningsfilosofi 6-7 år

Les om viktige læringsmomenter for denne alderen og se øvelser som passer de temaene.

Tekst:   |  Publisert:   (Oppdatert: )

Tre sirkler med titlene "Score mål", "Kampen om ballen", "Hindre mål"
Modellen viser NFFs systematisering av spillet for de yngste (6-7 år) barnefotballen.

For denne aldersgruppen vil hovedfokus være på «meg og ballen». Øvelser og læringsmomenter/mål bør derfor i størst mulig grad handle om ballkontroll og individuelle ferdigheter. Så går vi i spill med få spillere, hvor de får øvd videre på de samme ferdighetene i en spillsituasjon.

På de neste sidene presenteres de ulike øvelsene knyttet til å score mål eller hindre mål tilpasset målgruppen. Læring skjer først og fremst skje gjennom god organisering, slik at «læringsmomentene» handler mest om å få kontroll på ballen, og etter hvert forsøke å få forståelse for å skape samarbeid med medspiller (pasningsspill). I forsvar handler det om å vinne ball og å hindre mål, slik at du som trener bør fokusere på spillernes innsats og intensitet for å få til dette.

Treningsøkta

Treningsøkta bør ha ett av følgende to hovedtemaer fra start til slutt:

  • Score mål
  • Hindre mål

På de neste sidene presenteres hovedtemaene, sentrale momenter og øvelser. Øvelsene er delt inn i to hovedkategorier. Prosentsatsen angir hvor stor del av økta de bør utgjøre.

  • Sjef over ballen: 40%
  • Spill: 60%

Læringsmomenter angrep

Score mål

Et viktig utviklingstrekk for disse årsklassene er fokus på «meg og ballen». Overordnede læringsmoment bør derfor knyttes til å få kontroll på ball gjennom de tekniske delferdigheter som føre, vende, drible og skudd.

Når spillerne begynner å få mestring rundt dette, kan du som trener begynne innlæring av pasning og mottak. Men husk at de aller fleste fortsatt vil ha sitt fokus på ballen, og ikke på relasjon til medspillere. Ved aktivt å delta i spill kan treneren derfor påvirke pasningsspillet.

Sjef over ballen

Score mål - Spill

Læringsmomenter forsvar

Vinne ball - hindre mål

Forsvarsspill for disse årsklassene preges ofte av at «alle» vil forsøke å vinne tilbake ballen samtidig. Læringsmomenter knyttet til forsvarsspillet bør da være:

  • Når laget har mistet ball, alle raskt tilbake på plass mellom ballfører (1A) og eget mål
  • Forsvarer nærmest ballfører (1F) må hurtig og tett opp i ballfører (1A) for å vinne ball
  • Ny forsvarer (2F) klar hvis første forsvarer (1F) blir passert

Hindre mål - Sjef over ballen

Hindre mål - Spill

Skoleringsplan og eksempler på ferdige økter

To kilder du kan bruke som inspirasjon.

Du kan se og laste ned en PDF av hele skoleringsplanen for 6-7 år (egnet for stor skjerm). Eller hva med å sjekke ut eksempler på ferdige økter for de yngste barna?

Er det noe som kunne vært bedre med tiim.no?

Vi jobber med å bli bedre, og har du noen innspill eller tanker om hvordan tiim kan utvikle seg vil vi gjerne vite det. Tusen takk for alle innspill!

Var denne artikkelen nyttig?