Teori:
13 november 19.00-22.00
20 november 18.00-21.00
Praksis:
20 november 19.00-22.00
Plass: Rana FK Klubbhus
E-læring skal være ferdig til oppmøte.
Fire moduler – totalt 20 timer:
Modul 1 – Laget som en del av klubben og NFF
Leksjon 1: Klubbens trenerutvikling
Leksjon 2: Laget som en del av klubben
Leksjon 3: NFF Skoleringsplaner
Leksjon 4: Spillformene
Modul 2 – Treneren som veileder
Leksjon 5: Hvordan lære og trives
Leksjon 6: Læringsklima: mestring kontra resultat
Leksjon 7: Innlæring av delferdigheter
Modul 3 – Spillets idé
Leksjon 8: Aktivitetskategoriene og Ferdighetsdimensjonene
Leksjon 9: Spilleprinsippmodellen
Modul 4 – Keepertrenerkurs 1, del 1 – barnefotball
Leksjon 10: Keeperens arbeidsoppgaver
Leksjon 11: Hvordan motivere til flere og bedre keepere?
Delkurs 2 består av 4 moduler som hver er satt sammen av e-læring, klasseromsundervisning og praksisøkter på feltet. For at du skal få fullt utbytte av kurset, er det viktig at du gjør oppgavene og følger opplegget. På den måten møter du godt forberedt til kurssamlingene og vil kunne være en positiv bidragsyter på samlingene. Det gjør også at vi kan bruke mer tid på praktiske øvelser ute på treningsfeltet.
NB! Du skal før hver samling gjennomgå e-læringen før du møter til klasseromsundervisning.
Grasrottrener 2 bygger videre på mange av temaene du lærte om i introduksjonskurset (Grasrottrener 1). Kurset er del 2 av 4 i Grasrottrenerutdanningen, som er NFF og UEFAs første steg i den formelle trenerutdanningen. Kurset retter seg i første omgang mot trening av aldersgruppen 8-9 år, men inneholder også til temaer som passer til trening av eldre målgrupper.
Hovedmål:
Hovedmålet med kurset er å gi alle trenere innsikt og virkemidler for å kunne gjennomføre motiverende og utviklende fotballaktivitet.
Delmål:
Vite hvordan klubben og treneren skal samarbeide for å legge til rette for god aktivitet på feltet
Ha kunnskap om hvordan trening og kamp skal planlegges, organiseres og gjennomføres for å holde spillerne i flytsonen slik at det blir god og riktig aktivitet (mestring), utvikling og trivsel for barna
Vite hvilke fotballaktiviteter som både er motiverende og som gir læring på dette aldersnivået. NFFs skoleringsplaner og sportsplaner er utgangspunktet for planlegging og gjennomføring av øktene
Ha kunnskap om hvordan man skal opptre og veilede slik at alle skal utvikles og trives
Gi et innblikk i de viktigste spilleprinsippene og ferdighetsdimensjoner. Videre hvordan best lære fotballens delferdigheter
Gi trenerne en innføring i hvilke ferdigheter keepere i barnefotballen skal utvikle, og hvordan vi kan påvirke dette på en motiverende og morsom måte