E-læringen bør være fullført innen kursets start, senest siste kursdag.
Tre moduler – totalt 16 timer inkludert E-læring:
Tematisk inndeling:
Modul 1: Hvordan spille småbanespill & Den kapable spilleren
Modul 2: Organisering – Trening og kampledelse & Spesielle situasjoner som oppstår i futsal
Modul 3: Å forsvare seg & Futsalmentalitet
Innholdsbeskrivelse:
Utdanningen gir faglig innsikt i særidrettsgrenen futsal.
Tematisk er utdanningen bygd opp slik at man skal dekke alle de største temaene innenfor futsal og småbanespill. Det tilbys også tilleggsressurser, animasjoner og videoeksempler som gjør at man har muligheten til å bruke mer tid på fagmaterialet enn kursets rammer på 16 timer legger opp til. Det er også sikret overførbarhet til treningsfeltet gjennom å gi konkrete ledetråder og øvelser for hvordan ulike konsepter kan trenes på.
Utdanningen er bygd opp i tre nivåer: Modul –tema –leksjon :
Modulene setter rammeverket for antall kurskvelder. Kurset består av tre moduler og kan derfor med fordel arrangeres over tre kurskvelder. Men gjennomføring over en helg vil også kunne fungere godt. Hver modul gjennomgår to ulike tema som igjen er oppdelt i 1-5 ulike e-læringsleksjoner. Totalt består e-læringen av 14 leksjoner.
Utdanningen inngår som et valgfritt tillegg i Norges Fotballforbunds trenerstige i fotball, og er første trinn i den formelle trenerstigen i futsal som går videre til B-trenerutdanning i futsal.
Arbeidsmetode:
Selvstudium (e-læring); veiledning på praksis, klasseromsundervisning refleksjonsoppgaver i mindre grupper, forberedelse av praksis i grupper, praksisgjennomføring med tilbakemeldingsrunder i plenum.
Trenerløypen: Påbygning for grensen futsal på toppen av del 1 av trener 1
Kunnskapsmål: Trenere skal kjenne til regelverket og egenarten til særidrettsgrenen futsal, herunder en grunnleggende innsikt i hva man trenger å vite som futsaltrener på alle nivåer under toppnivå. I tillegg til selve kursinnholdet skal kurset også gi retning for videre fagutvikling gjennom tilgjengeliggjøring av fagstoff på futsal og tilgang til et fagfellesskap for futsaltrenere.
Ferdighetsmål: Trenere skal beherske å holde morsomme og utviklende futsaltreninger som tar innover seg faginnholdet som presenteres i utdanningen. Det vil si at øktene blir futsalspesifikke, samtidig som de har høy grad av aktivitet, spesifisitet og kvalitet, i tillegg til differensierte der det er nødvendig.
Holdningsmål: Futsaltrenere som har gjennomført kurs skal ha god kunnskap om mestringsorientert ledelse og trening, og primært ønske å drive mestringsorienterte ledelse selv i sitt videre virke som trener. Det er også vesentlig at utdanningen gir en påminner om at futsal som idrett er en fullverdig del av idretts- og fotballfamilien skal drives etter samme verdigrunnlaget som norsk idrett for øvrig.
Det stilles krav om godkjent grasrottrener delkurs 1