Teoretisk kurs på 4 timer som er en del av Trener 2 - rekken til Norges Håndballforbund.
Innhold er basert på kunnskap og ferdighetsmål.
Kurset er en teoretisk modul som kan gjennomføres både fysisk i klasserom/møterom og via teams.
Den har en varighet på 4 timer hvor det er både inkludert individuelle- og gruppeoppgaver.
Før og etter kurset er det lagt opp til eget arbeid som følges opp av instruktør om ønskelig.
Forberedelse og etterarbeid er frivillig av kursdeltaker:
Forberedelse: Se igjennom boken Den Coachende treneren –om å coache viderekomne
Etterarbeid: Skriv ca. en A4-sidepåhvordan du utfører trenerrollen i ditt lag, inkluder både positive og negative sider.
Kursets innhold og måloppnåelse:
Kunnskapsmål:
Kunne skille mellom ulike typer motivasjon og hvordan disse spiller inn på den enkelte utøver.
Kunne forskjellen på de ulike lederstilene–hva disse vektlegger og hvordan disse påvirker motivasjonen til utøverne.
Skal ha en forståelse for hva«coachende samtaler» innebærer og hva som menes medeffektiv kommunikasjonog effektiv lytting.
Kunne beskrive hva en effektiv coachende trener er.
Forståelse forcoachende prosesser og målsetting i lag, grupper og team.
Ferdighetsmål:
Kan bruke en coachende tilnærming og coachende verktøy til spiller-og lagutvikling
Kunne lytte fokusert for å sikre forståelse av gitt situasjonog skape relasjon
Kunne stille virkningsfulle spørsmål til utøveren som støtter læring og fremmer åpenhet
Forstå balansen mellom lederstilene•Forstå balansen mellom indre og ytre motivasjon
Målgruppen for dette kurset er håndbaltrenere som har gjennomført Trener 1 og som primert trener lag som er 12 år og eldre på daglig basis.
Kunnskapsmål:
Kunne skille mellom ulike typer motivasjon og hvordan disse spiller inn på den enkelte utøver.
Kunne forskjellen på de ulike lederstilene–hva disse vektlegger og hvordan disse påvirker motivasjonen til utøverne.
Skal ha en forståelse for hva«coachende samtaler» innebærer og hva som menes medeffektiv kommunikasjonog effektiv lytting.
Kunne beskrive hva en effektiv coachende trener er.
Forståelse forcoachende prosesser og målsetting i lag, grupper og team.
Ferdighetsmål:
Kan bruke en coachende tilnærming og coachende verktøy til spiller-og lagutvikling
Kunne lytte fokusert for å sikre forståelse av gitt situasjonog skape relasjon
Kunne stille virkningsfulle spørsmål til utøveren som støtter læring og fremmer åpenhet
Forstå balansen mellom lederstilene•Forstå balansen mellom indre og ytre motivasjon
Gjennomført Trener 1.
Anbefalt å ha sett igjennom boken "Den Coachende treneren - om å coache viderekomne"