Programbeskrivelse
Kurset skal gi grunnleggende innsikt i hva man trenger som futsaltrener. Det skal gi faglig trygghet og ny innsikt til trenere som har futsalerfaring fra før, og gi en grunnleggende faglig plattform for trenere i fotballen som gjør at terskelen for å sette i gang med futsalaktivitet i vinterhalvåret blir lavere.
- Kurset skal også gi en oversikt over alt av fagressurser som er utarbeidet, hvordan innholdet henger sammen og hvordan det kan brukes i treningshverdagen.
- Kurset skal sørge for at det blir mer attraktivt å være futsaltrener, og bidra til at futsal blir en trenerstyrt aktivitet i større grad enn det er i dag.
Kurset retter seg både mot futsal- og fotballtrenere. Det blir trukket paralleller mellom futsal og fotball der det er mulig. Vi ønsker at utdanningen skal klare å balansere to perspektiver: Futsal har stor egenverdi som egen idrett. Samtidig kan futsal brukes som et verktøy for å skape bedre spillere i fotball.
Kurset er på 16 timer og består av tre moduler. Hver modul består av én del e-læring, én klasseromssamling og én praksisøkt.
Dette kurset er bygd etter pedagogiske prinsipper om blandet læring (e-læring, klasserom og praksis). Tematisk er utdanningen bygd opp slik at man skal dekke alle de mest sentrale temaene innenfor futsal og småbanespill.
Disse temaene seks temaene kurset består av er:
- Hvordan spille småbanespill.
- Den kapable spilleren.
- Organisering: trening og kampledelse.
- Spesielle situasjoner som oppstår i futsal.
- Å hindre mål.
- Futsalmentalitet.
Det er lagt mye jobb i å tilby tilleggsressurser, animasjoner og videoeksempler. Du kan gjerne bruke mer tid på fagmaterialet enn kursets rammer på 16 timer legger opp til. Det som læres skal kunne overføres til treningsfeltet. Dette prøver vi å oppnå ved å gi konkrete ledetråder og øvelser for hvordan ulike konsepter kan trenes på.
Du blir godkjent som grasrottrener i futsal og småbanespill når veileder har markert for at du har fullført opplæring og vært til stede på alle klasseroms- og praksisøkter. Dette er ingen formelle kompetansekrav som må bestås på grasrottrenernivå.
Vi har definert noen praksisnære læringsmål knyttet de ulike temaene utdanningen består av:
Hvordan spille småbanespill
Klarer treneren å sette opp og organisere en øvelse slik at bevegelsene med og uten ball blir futsalspesifikke?
- Tenk «tradisjonelle bevegelser i futsal», og de små fra-mot bevegelsene futsalspillere bruker for å få rom.
Er det progresjon innad i øvelsen og i økta?
- Øker vanskelighetsgraden, tempoet, antallet motstandere og medspillere eller er det andre lag av kompleksitet som legges til i øvelsene for å utfordre spillerne gradvis mer og mer?
Den kapable spilleren
Klarer treneren å gi individuelt tilpasset veiledning til spillerne på f.eks. kroppsstilling, mottak av ball, pasnings- og skuddteknikk eller andre elementer som ligger i temaet «den kapable spilleren»?
Organisering: trening og kampledelse
Klarer treneren å organisere og lede økta i tråd med prinsipper for god treningsledelse, herunder:
- Aktivitetsprinsippet
- Spesifisitetsprinsippet
- Kvalitetsprinsippet
- Bruk av differensiering hvis behov
Spesielle situasjoner som oppstår i futsal
- Klarer treneren å lede dødballtrening i tråd med hvordan dette anbefales (gradvis økning i kompleksitet), slik at man står igjen med en gruppe spillere som klarer å gjennomføre et avtalt trekk?
- Klarer treneren å organisere og lede en øvelse som gir god trening på viktige prinsipper for overgangsspill?
- Klarer treneren å introdusere, eller forsterke, prinsipper for effektivt overtalls- eller undertallsspill?
Å forsvare seg
- Forsvarsspill: Klarer treneren å sette opp og gjennomføre øvelser som skaper hyppige og realistiske situasjoner i forsvar, hvor man kan gi detaljert coaching på forsvarsspillet?
- Keeperspill: Klarer treneren å «se» keeperen under økta og tilpasse øvelsene til keeperens ferdighetsnivå?
Futsalmentalitet
Et ekstra fokus på trenerferdighetene når det gjelder evnen til å skape spillglede og et lærings- og mestringsfokus (tenk tilbake på leksjonen om futsalmentalitet). Din veileder vil gi deg tilbakemelding på blant annet om du klarte å skape en trygg ramme for aktiviteten, om det ble gøy for spillerne, og om det ble et fokus på utvikling og læring, fremfor utfallet av hver enkelt situasjon.
Utdanningen gjennomføres hovedsakelig på norsk, men enkelte deler kan være på engelsk. Det er en forutsetning at du kan forstå og gjøre deg forstått innenfor disse rammene i alle kontekster av utdanningen.
Fullført Grasrottrener delkurs 1.
Fastsettes av arrangørkrets.