Hopp til hovedinnhold

Fagplan keeper 8-9 år

I samarbeid medNorsk Tipping

Tekst:   |  Publisert:

Når blir jeg keeper?

Det finnes ikke ett svar på den beste måten å utvikle keepere på. Noen blir keepere når de er 5 år, mens andre oppdager utfordring og gleden langt inne i tenårene.

Har 9-åringen lyst til å spille i mål på hver trening, må vi som trenere legge til rette og la gutten eller jenta få lov til det.

Det som er viktig er å la unge jenter og gutter få prøve seg i keeperaktiviteter. Hele laget kan prøve seg i keeperaktivitet. Skal opplevelsen bli «dette vil jeg gjøre flere ganger», kreves gode forberedelser og organisering.

Alle klubber bør ha et tilbud til alle de som ønsker å bli keeper.

Lyst og interesse til gutten og jenta må alltid være styrende.

Det viktigste er uansett å gi oppmerksomhet og å bry deg.

NFF spillmodell keeper
Foto: NFF

Organisering av keepertrening

Den beste trening for en keeper i alle aldre er spill to lag eller kampen, men rollens innhold og krav gjør at vi også må trene spesifikk keepertrening. Innlæring av utgangsstilling, forflytning, grep. Jobbing med skyv, hurtighet/reaksjon, kast, utspill mm. starter på dag en i keeperlivet.

«Første gang i mål» er ofte perioden der hendene kjenner hanskene for første gang. Positiv oppmerksomhet og anerkjennelse fra nøkkelpersonen som kan være trener, keepertreneren eller far/mor er det som teller.

I disse årene er målet at alle får prøvd seg som keeper.Leken, ballen og mye aktivitet er i sentrum.«Den gode økta» betyr mye og tilpasset aktivitet. For at venninner og venner skal få være sammen og alle skal få nok utfordring og samtidig føle mestring, er differensiering mye brukt i deler av treningen.

Den beste trening for en keeper i alle aldre er spill to lag eller kampen, men rollens innhold og krav gjør at vi også må trene spesifikk keepertrening. Innlæring av utgangsstilling, forflytning, grep. Jobbing med skyv, hurtighet/reaksjon, kast, utspill mm. starter på dag en i keeperlivet.

«Første gang i mål» er ofte perioden der hendene kjenner hanskene for første gang. Positiv oppmerksomhet og anerkjennelse fra nøkkelpersonen som kan være trener, keepertreneren eller far/mor er det som teller.

I disse årene er målet at alle får prøvd seg som keeper.Leken, ballen og mye aktivitet er i sentrum.«Den gode økta» betyr mye og tilpasset aktivitet. For at venninner og venner skal få være sammen og alle skal få nok utfordring og samtidig føle mestring, er differensiering mye brukt i deler av treningen.

Den beste trening for en keeper i alle aldre er spill to lag eller kampen, men rollens innhold og krav gjør at vi også må trene spesifikk keepertrening. Innlæring av utgangsstilling, forflytning, grep. Jobbing med skyv, hurtighet/reaksjon, kast, utspill mm. starter på dag en i keeperlivet.

«Første gang i mål» er ofte perioden der hendene kjenner hanskene for første gang. Positiv oppmerksomhet og anerkjennelse fra nøkkelpersonen som kan være trener, keepertreneren eller far/mor er det som teller.

I disse årene er målet at alle får prøvd seg som keeper.Leken, ballen og mye aktivitet er i sentrum.«Den gode økta» betyr mye og tilpasset aktivitet. For at venninner og venner skal få være sammen og alle skal få nok utfordring og samtidig føle mestring, er differensiering mye brukt i deler av treningen.

Begreper billedgjør handlingene og gjør det lettere å huske og forstå.

Bruk av enkle begrep som ”Se på ballen, ”store hender bak ballen”, eller ”vær bestemt” i alt du gjør som keeper, forenkler forståelsen og hjelper de unge.

La keeperne selv finne ut hva som fungerer i enkeltøvelser. I kampene må vi motivere keeperne til å være aktive ute i mål feltet.

Det er alltid oppgaver å gjøre selv om ballen er langt borte. Keeper kan øve på å gi enkle beskjeder og bevege seg i forhold til ball og motstander.

Den gode keeperøkta

For at barn og unge skal oppleve trivsel og utvikling, er målet alltid at aktiviteten ledes av trenere og klubbledere med god og riktig kompetanse.

De må ha forståelse av at spillerutvikling forgår over lang tid og at mestrings fokus alltid gjelder foran kortsiktige prestasjoner og resultatfokus.

Barne- og ungdoms formelen må være retningsgivende.

Opplevelsen (mestring, utfordring, sammen, morsomt)keeperne sitter igjen med etter økt avhenger mye av trenerens forberedelser. Økten må ha mål og mening der alders tilpassede temaer blir jobbet med.

Under «Fagplan keeper» finnes oversikt over temaer for ulike alderstrinn knyttet opp mot enkelt øvelser og hele økter

Den gode økta

Keeper i kamp og trening

Treningsuke 8-9 år

Var denne artikkelen nyttig?