I denne artikkelen tar Jørgen Solvang Nilsen, lærer ved Toppidrettslinjen Drammen videregående skole , oss igjennom sin masteroppgave "Hvordan opplever unge toppfotballspillere anvendelsen av mental trening?".
Tekst: | Publisert: (Oppdatert: )
I denne studien har jeg undersøkt hvordan unge toppfotballspillere opplever og bruker mental trening, samt hvordan dette påvirker motivasjonen deres. Studien bygger på intervjuer med seks spillere som går siste året på en toppidrettslinje og samtidig spiller for klubber i de øverste divisjonene, både på dame- og herresiden. Jeg har sett på deres erfaringer med mental trening både i skolehverdagen og i klubbmiljøet.
Funnene viser at spillerne ofte opplever mental trening på skolen som for teoritung og klasseromsbasert, og at den ikke tar nok hensyn til individuelle behov. På skolen skjer mental trening stort sett i fellesskap i klasserommet, noe mange oppfatter som mindre relevant for sine personlige behov. I klubbene oppleves treningen som mer profesjonell og tilrettelagt for individuell utvikling. Her blir spillerne mer motiverte fordi det sosiale miljøet er preget av ansvarliggjørelse og eierskap til egen utvikling.
En sentral faktor for motivasjonen er spillerens opplevelse av selvbestemmelse – altså at de får muligheten til å selv velge når og hvordan de vil bruke mental trening. Dette er viktig for at de skal føle eierskap til treningen og oppleve mestring. Samtidig er støtte fra lærere og trenere avgjørende for å hjelpe spillerne med å gjennomføre treningen, spesielt fordi mental trening ofte er vanskelig å måle, og utfordrende å utføre. Når trenere og lærere legger til rette for et klima som fokuserer på medbestemmelse og mestring, øker spillerne sin motivasjon og engasjement i mental trening.
Ønsker du å lese masteroppgaven i sin helhet, trykker du her.