Hopp til hovedinnhold
Grasrottrenerkveld
Foto: NFF Østfold

Grasrottrenerkvelden – Den gode økten i barnefotballen

I samarbeid medNorsk Tipping

Tekst:   |  Publisert:

KA Sport i klubb i NFF Østfold
Emil Halvorsen

Gjennom denne artikkelen ønsker jeg å løfte frem Grasrottrenerkvelden, eller «Den gode økta i barnefotballen». Det er et konsept som har et uforløst potensial for klubbene når det gjelder å gi nye trenere en innføring i barnefotballen, inkludere dem i klubben eller benyttet det som et trenerforum. Gjennom seks ulike samlinger gjennomførte vi i NFF Østfold «Den gode økta i barnefotballen» for våre soner. Samlingene er i bunn og grunn Grasrottrenerkvelden. Gjennom denne artikkelen ønsker jeg å vise hvordan vi brukte konseptet og hvordan klubbene selv kan ta i bruk samme metode.

«Grasrottrenerkvelden er et samarbeid med Norsk Tipping, og er et to timers opplegg for deg som akkurat har blitt, eller ønsker å bli trener. Kvelden gir deg en kortfattet innføring i hvordan man organiserer god fotballaktivitet for de minste.»

Nå lanseres Grasrottrenerkvelden - Norges Fotballforbund

Bakgrunn og innramming

En av matchvinnerne i NFF sin nye strategiplan er «Verdens beste barnefotball», og en av våre oppgaver i den forbindelse er å gi klubbene gode forutsetninger for å ha gode treninger i barnefotballen.
Gode treninger forbindes sjeldent med skuddtrening med én ball fordelt på 20 spillere. Dette fremmer få touch og kø. Dette vet vi er lite heldig, og ikke spesielt morsomt for de som deltar, ei heller fremmer det særlig spillerutvikling. Overnevnte eksempel med lange køer og få touch finnes det fortsatt veldig mange tilfeller av, til tross for NFF og klubbene sitt fokus på å unngå nettopp dette.
Min påstand er at veldig få, om noen, har et ønske om å lage kø og fremme få touch. Det handler i større grad om hva den enkelte treneren har i «baklomma» av øvelser og økter. Veldig mange av trenerne vi møter i barnefotballen er ekstremt dyktige med barna, de er gode pedagoger, men de har ikke alltid oversikt over hvordan man kan organisere økter/øvelser slik at det skaper god flyt, minimalt med kø og mange touch. I andre tilfeller handler det faktisk om å vise, eller fortelle, at det trenere allerede gjør er ganske bra og mer enn godt nok.

Vi i NFF, men kanskje først og fremst klubbene også, kan være enda dyktigere til å hjelpe trenerne til å komme riktig ut av startblokkene i trenergjerningene. Gi spesielt de nye trenerne bedre forutsetninger for å lykkes i sin nye rolle i klubbene.
Som et hjelpemiddel til klubbene er Grasrottrenerkvelden eller «Den gode økta i barnefotballen» helt glimrende. Ved å sette av 2,5 timer kan man oppnå mye læring hos den enkelte trener, eller i hvert fall en bevisstgjøring rundt organisering og gjennomføringen av en økt i barnefotballen.

Gjennomføringen

NFF Østfold gjennomførte «Den gode økta i barnefotballen» gjennom et samarbeid mellom KA Trenerutvikler og KA Sport i klubb. Vi satt av 2,5 timer, hvor vi hadde 30 min med teori, 60 min praksis og avsluttet med 45-60 min oppsummering/teori. Oppsummeringen skapte stort engasjement og veldig gode refleksjoner/diskusjoner. Vi anbefaler derfor å sette av god tid etter økten.

Oppmøte hos de ulike klubbene varierte selvsagt, men på generelt grunnlag var det veldig godt oppmøte og vi traff godt over 100 trenere i løpet av disse samlingene.
Det vi erfarte var at det var flest deltagere fra arrangørklubben, men tilbudet om deltakelse var for alle trenere i sonen, og kretsen for øvrig.
Det viste oss at det ligger et stort potensial for klubbene til å gjennomføre slike arrangementer internt for egne trenere, arrangert av trenerveilederen i klubbene.
Vår metode er ingen fasit, men det fungerte bra for oss og vi har fått gode tilbakemeldinger. Som i mye annet i fotballen handler det om å la seg inspirere og gjøre det til sitt eget.

Den gode økta i barnefotballen

Under selve arrangementet stod KA Trener for det meste av teorien og jeg tok meg av det meste knyttet praksisen. Teorien vi brukte var Grasrottrenerkvelden
Under praksisen jobbet KA Trener med deltakerne for å belyse enkelte situasjoner som oppstod i økten, og stilte spørsmål knyttet til økten for å skape refleksjoner blant de fremmøtte trenerne.
I etterkant av økten samlet vi oss inne på klubbhuset hvor deltagerne fikk muligheten til å spørre ut om økten. En fin inngang var at KA Trener startet med å stille spørsmål for å bryte isen, slik at deltagerne også begynte å stille spørsmål. Helt til slutt oppsummerte jeg mine opplevelser av økten.

Vi vil anbefale at den som gjennomfører praksisen venter med oppsummeringen av sine opplevelser helt til slutt. Dette for at deltagerne ikke skal bli «farget» av treneren sin opplevelse og stille spørsmål deretter.

Gjennomføring av økta

Vi lagde økten i tiim.no og viste den frem før vi gikk ut. Da fikk trenerne innsikt i hva og hvordan økten skulle gjennomføres. Vi valgte ut øvelser som kan brukes både når man jobber med forsvarsspill og angrepsspill, men vi fokuserte på forsvarsspillet. Et sentralt punkt for denne seansen var hvordan vi hadde organisert opp økten. I prinsippet kan hele økten gjennomføres på en kvart bane.
Vi satte opp «øvelsene inni øvelsene», slik at vi enkelt ved å flytte på noen kjegler hadde en ny øvelse og vi slapp å måtte flytte hele gruppen frem og tilbake over banen.

Hvordan gjennomføre i klubb?

Dette kan enkelt overføres til klubb ved at trenerveileder og sportslig leder gjennomfører dette på lik linje som vi gjorde det. Det er også en glimrende måte å få disse rollene til å samarbeide tettere. Dette kan benyttes som en ren grasrottrenerkveld for de helt ferske trenerne, trenerforum for å få faglig påfyll og trenerutviklingsprogram for den/de som gjennomfører økten o.l. Det er masse læring i å bli observert så tett på av mange trenere.
Noe av det viktigste i en slik setting er å ufarliggjøre trenerrollen, ikke «skremme» noen, samtidig som man kan gi noen flere verktøy å legge i baklomma.
Avslutningsvis ønsker jeg å sette opp noen punkter som er fint å tenke igjennom før man gjennomfører dette:

  • Spillerne som brukes i slike økter må få beskjed om at det ikke er dem som skal observeres. Det er treneren som er under lupen.
  • Man må/bør avgrense innholdet i hva som skal observeres. Er det hvordan økten er organisert? Er det hvordan treneren er som pedagog? Hvor godt treffer treneren på tematikken?
    Derimot ønsker vi å trekke frem at treneren som gjennomfører økten må være i stand til å omstille seg under økten. Det innebærer at treneren må i noen tilfeller i større grad gå vekk fra tematikk, og ha større fokus på at det skal være god flyt i økten og høyt aktivitetsnivå.
  • Gjør det til noe sosialt i klubben! La det være treningsfri den dagen dette gjennomføres (klubbstyrt), dette kan sikre at flere trenere kommer på samlingen.

Vi oppfordrer klubbene på det sterkeste til å gjennomføre lignende tiltak i sine klubber. Det skaper utvikling for trener, spillere og øker samholdet i klubb.





Var denne artikkelen nyttig?