KA Trenerutvikler i NFF Hordaland, Magnus Johansson, må kunne sies å være en av hovedarkitektene bak vårt trenerveilederkurs. Her deler han noen refleksjoner fra et møte mellom en ungdoms trener og klubbens trenerveileder. Som selvfølgelig har gjennomført NFFs trenerveileder program.
Tekst: | Publisert:

Hvordan vil du som trener at spillere og andre trenere skal oppleve deg?
Hvordan kan du som trener utvikle deg?
Har din klubb en NFF Trenerveileder?
NFF Trenerveilederen begynner å sette sine avtrykk i Norsk fotball. En trener som samhandler med trenere i klubben, for at barn/ungdom skal få best mulig påvirkning i hver økt. En Trenerveileder er ikke bare opptatt av det fotballfaglige, men hvordan treneren behandler, kommuniserer og veileder spilleren. En dyktig veileder, kommer med inspirasjon og gode betraktninger sammen med treneren.
NFF Trenerveilederen er et kurs som alle klubber bør prioritere hvert år, for at skape de gode utviklings arenaene i egen klubb. Uansett nivå på trenere, kan man løfte kompetansen gjennom at være tilgjengelig for alle trenere i klubben. Mange klubber har i dag ingen Trenerveileder med riktig kompetanse, kanskje kun en med tittel.. Det at noen ser deg som trener, ønsker samhandle for at barn/ungdom skal få en fin arena at utvikle seg på, burde være obligatorisk i alle klubber.
I kurset NFF Trenerveilederen, som går over ca 8 måneder, blir treneren som tar kurset fulgt opp i egen praksis (trening), både med å reflektere over veiledningen han/hun fikk, samt hvordan han/hun opplevde sin egen økt. Dette er noe av pensumet som ligger i programmet for at bli en NFF Trenerveileder i egen klubb.
Eller som det står i kursutlysningen:
Trenerveilederutdanningen har som mål å styrke treneveilederrollen og etablere rollen i flest mulig klubbmiljø. Gjennom utdanningsløpet vil du få øvelse i å være trenerens samtalepartner og støttespiller, skape et godt trenermiljø og utvikle klubbens trenere. Det legges opp til praksis på feltet, teori og gruppeoppgaver i klasserom. En lærerik, variert og spennende utdanning.
Gå inn og les om kurset her: Trenerveileder | tiim
Eller ta kontakt med KA Trenerutvikler i din lokale krets.
Refleksjonsnotat – Veiledning med Hege Hvidsten under G19-trening
Jeg fikk muligheten til å motta veiledning fra Hege Hvidsten under en G19-trening jeg ledet. Dette ble en svært verdifull erfaring for meg som trener. Veiledningen ga meg innsikt i hvordan jeg kommuniserer med spillerne, hvordan jeg bruker språket mitt, og hvordan jeg kan utvikle meg videre i trenerrollen. Hele opplevelsen bar preg av trygghet, respekt og gode refleksjoner.
Allerede før treningen startet hadde vi en fin samtale hvor Hege spurte hvordan jeg opplevde min rolle som trener, og om det var noe spesielt jeg ønsket at hun skulle følge med på under økten. Jeg opplevde dette som veldig positivt. Det gjorde at jeg følte eierskap til veiledningen, og det satte rammene for et godt samarbeid. Det at hun stilte spørsmålet på en åpen og interessert måte, ga meg også følelsen av at veiledningen skulle handle om min utvikling – ikke bare om å evaluere prestasjonen.
Etter treningen startet Hege veiledningen med å stille gode og åpne spørsmål. Hun anerkjente innsatsen og fokuserte på det som fungerte godt etter at jeg hadde reflektert høyt. Dette gjorde det lettere for meg å ta imot det hun hadde å si videre, og ga meg trygghet til å være åpen om egne tanker og refleksjoner. Hege klarte å skape en atmosfære der jeg følte meg sett og respektert, og det gjorde at samtalen ble ærlig og utviklende.
Et av de mest verdifulle grepene Hege brukte, var åpne spørsmål. I stedet for å komme med raske vurderinger eller konklusjoner, stilte hun spørsmål som fikk meg til å tenke selv. Hun spurte blant annet om hva jeg selv tenkte i ulike situasjoner, hvorfor jeg valgte visse ord eller tilnærminger, og hvordan jeg tror spillerne oppfattet det jeg sa. Dette gjorde at jeg ble mer bevisst på egne valg og mer reflektert over hvordan disse påvirker gruppen.
Et viktig tema vi kom inn på var språk og kommunikasjon. Hege utfordret meg på noen av ordene og begrepene jeg brukte i økten. Hun stilte spørsmål om hvordan disse kunne bli oppfattet av spillerne, og det fikk meg til å tenke over viktigheten av å bruke tydelig og inkluderende språk. Jeg forstod at det ikke alltid handler om hva jeg mener med det jeg sier, men hvordan det blir forstått.
Samtidig opplevde jeg at Hege ikke bare fokuserte på tekniske detaljer, men var opptatt av helheten i trenerrollen. Hun hjalp meg til å se sammenhengen mellom kommunikasjon, kroppsspråk og relasjonen til spillerne.
Det som gjorde størst inntrykk var kanskje hvordan Hege klarte å utfordre meg uten at det føltes ubehagelig. Hun stilte spørsmål som fikk meg til å tenke nytt, men alltid med en varm og respektfull tone. Jeg følte meg aldri dømt eller vurdert, men heller veiledet og støttet i min utvikling.
Alt i alt var dette en svært lærerik opplevelse. Jeg sitter igjen med økt bevissthet rundt hvordan jeg kommuniserer, både verbalt og ikke-verbalt, og hvordan dette påvirker spillerne. Jeg har også blitt mer oppmerksom på hvor viktig det er å skape trygghet i en spillergruppe, og hvordan språk og tilnærming spiller en nøkkelrolle i dette. Veiledningen med Hege har gitt meg konkrete verktøy og ny motivasjon i trenerrollen, og jeg ser frem til å bruke det jeg har lært i kommende økter.
