Har du møtt spillere som suger til seg alle tilbakemeldinger, både positive og negative – og som faktisk bruker disse tilbakemeldingene til å forbedre seg? Disse spillerne utvikler seg effektivt. Men kanskje har du også møtt spillere som tar kritikk personlig, blir defensive og aldri implementerer tilbakemeldingene du gir? Disse spillerne blir langt vanskeligere å utvikle. Vi kaller dette coachbarhet, og sier noe om hvor mottakelig spilleren er for å utvikle seg gjennom tilbakemeldinger. Og coachbarhet kan faktisk utvikles. Her deler Anders Mortensholm sine tanker på hvordan du kan utvikle coachbarheten til dine spillere, barn eller medarbeidere.
Tekst: | Publisert:

Tilbakemelding er et viktig verktøy for utvikling, men det er et svært utbredt problem at mange ikke er flinke nok til å gi og ta imot tilbakemeldinger. Mange av oss gir ikke tilbakemelding i det hele tatt, og dette bekreftes i undersøkelser, for eksempel i forbindelse med medarbeidersamtaler i næringslivet. Det å ikke få tilbakemelding kan føles som å bli oversett eller ignorert – som om man ikke betyr noe.
Vi kan skille mellom tre typer tilbakemeldinger:
- positiv tilbakemelding
- negativ tilbakemelding
- ingen tilbakemelding
Så første punkt på agendaen må være å begynne å faktisk gi tilbakemeldinger til hverandre.
Også må vi huske på at en tilbakemelding har både en avsender og en mottaker. Vi kan derfor dele tilbakemeldingsferdigheten i fire:
- ferdighet i å gi positive tilbakemeldinger
- ferdighet i å motta positive tilbakemeldinger
- ferdighet i å gi negative tilbakemeldinger
- ferdighet i å ta imot negative tilbakemeldinger
Før vi dykker inn i disse fire ferdighetsdimensjonene, la oss bare avklare at med negativ tilbakemelding, så menes en korreksjon. Altså at noen påpeker at noe du har gjort kan gjøres bedre. Og kanskje til og med hvordan du kan gjøre det bedre. Og med positiv tilbakemelding, så mener vi ros.
Ferdighet i å gi positive tilbakemeldinger
Å gi ros virker enkelt, men mange har en høy terskel for å gjøre det. Noen føler at ros kun er fortjent ved eksepsjonelle prestasjoner, noe som begrenser hvor ofte de gir det. For å bli flinkere på å gi ros må vi senke terskelen og bli mer generøse med anerkjennelse. Øv spillerne dine / barna dine / medarbeiderne dine på å gi flere positive tilbakemeldinger til hverandre.
Ferdighet i å motta positive tilbakemeldinger
For mange kan det være litt ubehagelig å motta ros. Ofte kan man bagatellisere rosen man får eller avvise den. Et slikt mottak påvirker avsenderen og forteller avsenderen at man ikke burde gi ros til denne personen. Og det er jo uheldig om man aldri mer skal få positive tilbakemeldinger. Så en bedre måtte å motta rosen på kan være å lære seg til å si takk, selv om man kanskje ikke føler at rosen treffer deg rett i hjertet. Og hvis man faktisk føler seg takknemlig for rosen, kan man uttrykke takknemmeligheten med hele kroppen og gjøre det tydelig for avsenderen at du setter pris på rosen. Da sterkes båndet mellom avsender og mottaker, og man øker villigheten til avsender til å fortsette å gi positive tilbakemeldinger. Øv spillerne dine / barna dine / medarbeiderne dine i å motta positive tilbakemeldinger på en måte som stimulerer avsender til å fortsette å gi positive tilbakemeldinger.
Ferdighet i å gi negative tilbakemeldinger
Tenker du at man er slem eller skaper dårlig stemning hvis man gir negative tilbakemeldinger? Det er krevende å gi negative tilbakemeldinger fordi de fort kan oppfattes som et angrep. Men det er noen grep du kan ta for å gi effektive negative tilbakemeldinger. For det første, sørg for at du kjenner mottakeren godt nok slik at du kan tilpasse språket og ordene dine. Og for det andre, sørg for å presenter tilbakemeldingen som en gave du gir til mottakeren. Få det til å skinne gjennom at du inderlig ønsker mottakeren vel og at tilbakemeldingen din er ment til å hjelpe mottakeren til å nå et mål de selv virkelig ønsker å nå. Hvis du med både i ord og handling viser at den negative tilbakemeldingen kommer med kjærlighet og de beste ønsker for mottakeren, så øker sannsynligheten for at den negative tilbakemeldingen styrker relasjonen istedenfor å svekke den. Øv spillerne dine / barna dine / medarbeiderne dine i å gi negative tilbakemeldinger til hverandre på en måte som gjør at mottakeren opplever det som velment hjelp.
Ferdighet i å motta negative tilbakemeldinger
Å ta imot negative tilbakemeldinger er kanskje den vanskeligste ferdigheten. Men dersom man mottar tilbakemeldingen med en forståelse for at avsender har gode intensjoner, så åpner det seg positive muligheter. Da kan man utforske tilbakemeldingen med nysgjerrighet. Spørre og grave for å få frem detaljene med hva som ikke var bra og hvordan man kan jobbe for å gjøre det bedre. Da kan man møte den negative tilbakemeldingen med takknemmelighet. For å lære av tilbakemeldingen må vi engasjere oss i prosessen og bruke den som en mulighet til vekst. Hvis vi bare hører overskriften på en kritikk uten å grave dypere, mister vi mye av potensialet for læring. Øv spillerne dine / barna dine / medarbeiderne dine i å se på avsenderen av negative tilbakemeldinger som velmenende, og stimuler dem til å stille spørsmål og grave dypere inn i den negative tilbakemeldingen, slik at man kan avdekke nøyaktig hva som må forbedres og hva man kan gjøre for å forbedre seg.
Bygg en tilbakemeldingskultur
Som vi ser er det mulig å jobbe med alle disse fire ferdighetsdimensjonene av tilbakemeldingen. Man må løfte opp og informere spillerne / barna / medarbeiderne om hvordan tilbakemeldinger fungerer. Kanskje skal man sette av litt ekstra tid til å snakke om hvordan man best kan gi og ta imot tilbakemeldinger slik at man kan skape en bevissthet rundt dette. Og husk, det man setter søkelys på kan man også forbedre. Så dersom du ønsker å bygge en tilbakemeldingskultur må dette være noe du faktisk jobber aktivt med å forbedre.