Hopp til hovedinnhold
Bodø Glimt 2020
Foto: Bildbyrån

Fotball og forskning: Taktiske forberedelser i profesjonell fotball

I samarbeid medNorsk Tipping

I denne artikkelen tar Renè Eriksen, Hovedtrener Strømsgodset TF G17 , oss igjennom sin masteroppgave "Taktiske forberedelser i profesjonell fotball: En case-studie av Bodø/Glimt sesongen 2020".

Tekst:   |  Publisert:

Denne masteroppgaven handler om taktiske forberedelser i profesjonell fotball gjennom en «normal treningsuke» med 6 dager mellom kamper. Datainnsamlingen bestod av en 2 uker lang observasjon av A-laget til Bodø/Glimt sesongen 2020, samt en rekke dybdeintervjuer med trenere, ledere og spillere i samme periode.

Renè Eriksen
Renè Eriksen
Foto: Børre Helgerud

Datainnsamlingen ga innsikt i hvordan Bodø/Glimt jobber gjennom normale uker for å forberede laget taktisk til kommende kamp, i en sesong de tok 81 av 90 mulig poeng i Eliteserien.

“Utgangspunktet vårt til kamp er alltid vår egen spillestil, og vi gjør aldri noe som bryter med det. Så altså, forberedelsene våre handler om å forsterke eller bevisstgjøre elementer i spillet vårt som vi mener det blir viktig å være gode på mot kommende motstander. Men utgangspunktet vårt er alltid eget spill og egen utvikling.” (Sportssjef)

Blant de viktigste funnene var at Glimt gjorde lite taktiske endringer fra kamp til kamp, men jobbet mye på felt med å forsterke elementer i eget spill som blir sentralt inn i neste kamp, med tanke på kommende motspill. Dette var aller tydeligst i delene av øktene som trenerteamet kalte «Temasekvenser». Dette var en spilldel på 2 x 4 minutt hvor laget som skulle starte ble drillet mot et motstanderlag som spilte som kommende motstander. Disse «Temasekvensene» gjorde Glimt til vanlig 3 dager i uka.

På treningsfeltet gir hovedtrener mye løpende tilbakemeldinger og coaching underveis i sekvensene, samt i pausene. Mest individuell coaching, men også en del kollektiv coaching. Dette til tross for at det stort sett er assistenttrener som organiserer og gjennomfører de enkelte øvelsene, med noen unntak. Hovedtreneren leder og coacher et lag i temasekvensene og han leder spilldelen på torsdager hvor de spiller på stor bane. (Fra observasjonsnotat)

I tillegg til arbeid på feltet brukte Glimt video for å vise konkrete trekk ved motstanderen og for å vise enkeltspillere hos motstanderen som trenerteamet ønsket at spillerne var bevisste på.

I diskusjonsdelen av oppgaven konkluderes det med at Glimts taktiske forberedelser var i tråd med teorien “ecological dynamics”, fordi forberedelsene foregikk i intensive spilløvelser med skiftende betingelser underveis (Davids et al., 2015).

Ønsker du å lese masteroppgaven i sin helhet, trykker du her.

Var denne artikkelen nyttig?