Hopp til hovedinnhold
Landslagsskolen
Foto: Thomas Brekke Sæteren

Fra spillmodell til kampen

I samarbeid medNorsk Tipping

I artikkelen "Steget ut fra kaos – hvordan kan en spillmodell hjelpe deg", argumenterte jeg for hvorfor en spillmodell kan være et viktig verktøy for å skape tydelighet i fotballhverdagen. Spillmodellen fungerer et kompass, en beskrivelse av hvordan laget ønsker å spille, både med og uten ball. Men å ha en spillmodell i PowerPoint eller notatboka er én ting, å bruke den aktivt i treningsarbeidet er noe helt annet. Denne artikkelen handler om hvordan du kan gå fra teori til praksis, og gjøre spillmodellen til en integrert del av hverdagen på treningsfeltet.

Tekst:   |  Publisert:

KA Trenerutvikler i NFF Akershus
Tommy Olsen

Spillmodell som styringsverktøy

En spillmodell i seg selv gir lite effekt. Det er først når den tas i bruk i praksis at verdien virkelig viser seg i trening, evaluering og utviklingsarbeid.

God treningsplanlegging starter med spørsmålet: «Hva trenger vi å utvikle for å nærme oss måten vi ønsker å spille på?» Dette forutsetter at du har en spillmodell du står 100 % inne for – og at resten av trenertemaet støtter den. Trenerne må forstå og akseptere modellen, og det kan være nødvendig å argumentere for valgene og prinsippene du har valgt. Men husk at en spillmodell er et levende dokument, så det kan være verdt å lytte til teamet ditt. Kanskje kan spillmodellen forbedres?

Når trenerteamet står samlet om modellen, kan dere i fellesskap påvirke spillerne – ved å bruke spillfaser og prinsipper som en rød tråd i treningsarbeidet.

Fra prinsipp til praksis

Når tema for en treningsøkt er bestemt, handler neste steg om å hente ut de prinsippene og læringsmomentene som skal utvikles. La oss si at temaet er etablert forsvarsspill i lav blokk. Da ser du i spillmodellen og finner relevante prinsipper, for eksempel:

  • Soneforsvar som utgangspunkt
  • Forsvare oss i tre ledd
  • Stenge rom sentralt

Med disse prinsippene som fundament, bygger du opp treningen med øvelser og læringsmomenter som forsterker nettopp disse. Vær bevisst på å ikke gape over for mye, unngå fristelsen til å veilede på for mange momenter i samme økt. Prioriter det som er viktigst.

Eksempel på øktoppbygging

En økt bygget opp etter spillmodellen kan for eksempel se slik ut:

  • Generell klargjøring, for klargjøring til økt
  • Spesifikk oppvarming, f eks 2v2- eller 2v3-situasjoner
  • Deløvelse hvor et ledd jobber bevisst med soneprinsipper
  • Taktisk spill med mye coaching og veiledning i prinsipper/læringsmomenter
  • Spill 11v11 hvor prinsippene øves i helhet

Når prinsippene er tydelige, blir det enklere å planlegge gode økter med tilpassede læringsmomenter. Det er også viktig at spillerne får mange nok repetisjoner i kamplike situasjoner. Dette gir bedre forutsetninger for gjenkjenning, forståelse og utvikling.

Spillmodellen som felles språk

Å være konkret nok overfor spillerne kan være utfordrende. Forstår de hva du mener med ordene du bruker? Vet spillerne for eksempel hva lav blokk betyr?
Bruk av presist språk, tydelige bilder og konkrete eksempler gjør det enklere å kommunisere hva som skal utvikles. Spillerne må forstå hvorfor dagens tema er viktig, og hvordan det henger sammen med måten laget ønsker å spille på.
For å hjelpe på forståelsen kan du bruke video, eksempler fra kamp eller vise til situasjoner der laget lykkes godt med prinsippene. Det gir referanser og motivasjon.
Spillerne må også forstå sin rolle i spillsituasjonen. Det krever en tydelig rollebeskrivelse med klare forventninger. Når spilleren forstår og aksepterer rollen sin i konteksten av lagets spillmodell, øker eierskap og motivasjon.

Ramme for variasjon og progresjon

En godt gjennomarbeidet spillmodell legger til rette for både variasjon og progresjon gjennom sesongen. Det handler ikke om å gjenta det samme på hver trening – men om å sikre utvikling over tid med en rød tråd i arbeidet.
Det finnes ulike måter å strukturere dette på:

Noen velger mikroperiodisering, der laget er innom alle hovedfaser i løpet av én eller to uker.

Andre jobber tematisk, med én fase av spillet over en periode på for eksempel to uker, før man bytter tema.

Uansett hvilken metode du velger, handler det om å være bevisst og systematisk. Evaluering og kampanalyse hjelper deg med å justere planen underveis. Kanskje ser du at laget strever i en fase og trenger mer arbeid der, da bør du kunne gjøre justeringer.

Avslutning

En god spillmodell handler ikke om å være fancy eller taktisk avansert, men om å skape tydelighet. Når den brukes aktivt i treningsarbeidet, gir den både retning og sammenheng i alt man gjør. Det krever bevissthet, tålmodighet og kontinuerlig refleksjon, men gevinsten er stor: Spillere som forstår, lag som henger sammen, og et treningsmiljø med mening. Og ikke minst, du vil se det igjen i kampen.

Neste gang du planlegger en økt – spør deg selv: Hva i denne økta gjør laget mitt bedre på det vi ønsker å være gode på i kamp?

Svaret finner du ofte i din egen spillmodell.

Les artikkelen Steget ut fra kaos – hvordan kan en spillmodell hjelpe deg her

Tommy Olsen
Artikkelforfatter Tommy Olsen, NFF Akershus
Foto: NFF Akershus
Var denne artikkelen nyttig?