I en alt mer digital verden, ser vi at fotballen også kommer for fullt på flere områder når det kommer til digitale hjelpemidler for både trenere og spillere.
Tekst: | Publisert:

For et år siden skrev jeg en artikkel her i tiim om Gamification og løkkefotball, og hvordan UEFA har inngått et samarbeid med EA Sports med håp om at spillingen foran skjerm skal bedre ferdigheten ute i det fysiske spillet. Og som jeg skrev i artikkelen er tanken å koble spillet til noen øvelser som kan øves på inne, før man går ut og tester i praksis. Først og fremst som egentrening, men også gjennom organisert aktivitet i klubb.
Hvordan har det gått så langt?
Nå har jeg ikke annet enn UEFAs og EA Sports egne erfaringer å støtte meg på, men de hevder at dette virkelig har tatt av. FC Future som "programmet" heter, skal nå være tilgjengelig for flere hundre tusen, og er tatt i bruk av over 54 nasjoner. Les mer og få en status på samarbeidet på EAs hjemmeside her.
Det er altså et stort volum av spillere og trenere, og UEFA har utvilsomt tro på at FC Future skal bidra til en ytterligere rekruttering av nye barn og unge inn i fotballen. Sett i sammenheng med deres satsing på UEFA PlayMakers, og den suksessen det har vært i Norge så langt, må en kunne si at gamification har festet seg også hos oss.
Her kan du lese en tidligere artikkel fra UEFAs egen hjemmeside om hvordan de promoterer samarbeidet blant barn og ungdom.
I UEFA mener vi at fotball skal være tilgjengelig for alle, og vårt partnerskap med EA SPORTS FC FUTURES er et bevis på denne visjonen, sa Olivier Doglia, UEFAs head of technical education & development. Sammen skaper vi muligheter for unge spillere til å spille fotball, lære nye ferdigheter, og ikke minst, glede seg over spillet. Ved å integrere innovative verktøy og trenings ressurser, forbedrer vi ikke bare amatør fotballen, men også inspirerer den neste generasjonen til å spille og elske sporten.
Hva tenker NFF?
Nå tror jeg du får litt forskjellig svar avhengig av hvem du spør i NFF. Personlig er jeg som nevnt tidligere usikker på om mer Gaming og e-fotball gir flere spillere, eller mer aktivitet til den ordinære fotballen. Men at det ligger muligheter for bedre taktisk forståelse ved å spille e-fotball, også for barn, er jeg ganske sikker på. Uansett, hvis disse spillene bidrar til økt interesse for fotball, er jo det positivt.
Så har vi så langt ikke mye erfaring rundt organisert bruk av e-fotball. Men vi vet at flere klubber har startet opp egne gaming kvelder, og det har også blitt testet ut i forbindelse med fotballskoler. Det blir derfor spennende å lære av disse erfaringene, og se om det blir mer organisert gaming kombinert med fotballtrening fremover.
Men vi er i ferd med å få erfaring på annet digitalt "verktøy" for å øke fotballferdigheten. Vi snakker om bruk av VR briller, og da spesielt for å bedre evnen til orientering og til å ta gode valg. Her har NFF testet dette på Talentleire i Landslagsskolen, noe som har gitt interessant innsikt og hjelp til spillerne for videre utvikling.
Vi inngikk i fjor et samarbeid med det norske firmaet BeYourBest, og håper disse VR-brillene kan bidra til enda bedre valg på fotballbanen framover for de som forhåpentligvis skal spille med flagget på brystet om noen år. Samtidig er det viktig å understreke at VR-briller på ingen måte er avgjørende for spillerutviklingen i ungdomsfotballen, og vi ønsker ikke å oppfordre foreldre og unge spillere ute i klubbene til å skaffe seg dette. Fotball læres fortsatt best gjennom mye organisert og uorganisert trening på banen.
BeYourBest har for øvrig også utviklet en spill variant hvor det er mulig å konkurrere mot andre. Der har de allerede 6000 brukere fordelt på 80 nasjoner.
Fotball læres fortsatt best gjennom mye organisert og uorganisert trening på banen.
Les mer om NFFs bruk av VR-briller her.
Les mer om NFFs e-fotball her