Hopp til hovedinnhold
Geir Midtsian
Foto: Thomas Brekke Sæteren

Relasjonskompetanse – nøkkelen til å lykkes som fotballtrener for barn

I samarbeid medNorsk Tipping

Med sin lange erfaring som trener og trenerveileder både i toppfotballen, aldersbestemt i bredden, og sist som fagansvarlig for trenerutviklerne i kretsene, har Geir Midtsian mye viktig kunnskap å dele med oss trenere i barne- og ungdomsfotballen. Her deler han litt om hvordan treneren skaper god relasjon til spillerne sine, noe som er avgjørende for både prestasjon og trivsel.

Tekst:   |  Publisert:

Fotball er mer enn en sport; det er et verktøy for personlig utvikling, samarbeid og sosial tilhørighet. Når voksne trener barn i fotball, er det ikke bare tekniske og taktiske ferdigheter som skal utvikles. Relasjonskompetanse, evnen til å bygge sterke, tillitsfulle og respektfulle relasjoner til spillerne, blir en sentral faktor for både trivsel og prestasjon. Hvordan treneren håndterer disse relasjonene kan ha stor betydning for barnas motivasjon, læring og mestringsfølelse.

Hva er relasjonskompetanse?

Relasjonskompetanse kan defineres som evnen til å forstå, kommunisere med og håndtere andre mennesker på en positiv og effektiv måte. For en fotballtrener betyr dette å kunne bygge et støttende miljø der barna føler seg sett, hørt og respektert. En god trener vet at det er mer enn teknikk og strategi som skaper et velfungerende lag. Det handler også om å forstå hvert individs behov, utfordringer og drømmer.

Hvorfor er relasjonskompetansen viktig i trenerrollen?

Barn er mer åpne for læring når de føler seg trygge. Tillit er grunnleggende i enhver relasjon, og en trener-spiller-relasjon er dette ekstra viktig. Når barn har tillit til treneren, er de mer tilbøyelige til å prøve nye ferdigheter, ta mer risiko og takle utfordringer. En trener som kan bygge tillit, gir barna en følelse av at det er lov å gjøre feil og lære av dem.

Øker motivasjon og engasjement

En trener som er relasjonelt kompetent, klarer å skape et miljø der barna føler seg motivert til å gi sitt beste. Når treneren viser interesse for hver enkelt spillers utvikling og opplevelse, blir barna mer engasjerte i både trening og kamp. Den relasjonelle treneren ser barna som individer, og vet at hva som motiverer den ene spilleren kanskje ikke motiverer den andre.

Utvikler sosiale ferdigheter

Fotball handler om mer enn bare å skåre mål – det handler om samarbeid kommunikasjon og å bygge relasjoner med lagkameratene. Barn lærer hvordan de skal fungere sammen som en gruppe, og treneren fungerer som modell for hvordan man kommuniserer, deler ansvar og støtter andre.

Håndtere konflikter på en positiv måte

I en gruppe vil det alltid oppstå konflikter, enten det er på treningsfeltet eller mellom spillerne i andre settinger. En trener med god relasjonskompetanse er i stand til å håndtere disse situasjonene på en konstruktiv måte ved å lytte til alle parter, forstå årsakene til konflikten, for så å hjelpe barna til å finne løsning sammen. Dette lærer barna viktige livsferdigheter som er nyttige langt utover livet på banen.

Fremmer respekt og inkludering

En relasjonskompetent trener forstår viktigheten av inkludering. Hver enkelt spiller har ulike ferdigheter, bakgrunn og behov, og treneren må være oppmerksom på dette for å unngå at noen føler seg utenfor. En god trener behandler alle spillerne med respekt og rettferdighet, noe som er avgjørende for å bygge et sunt og og positivt miljø

Hvordan utvikle relasjonskompetanse som trener

Vær en god lytter!

Lytt til barna, ikke bare om fotball, men om deres tanker og følelser. Når en spiller føler at en trener virkelig hører på dem, vil de føle seg mer verdsatt og motivert.

Vær konsekvent og rettferdig!

Barn trives i et miljø der det er klare forventninger og regler. En trener som er konsekvent, skaper et forutsigbart miljø hvor barna kan utvikle seg uten frykt for urettferdig behandling.

Vis empati!

En god trener er i stand til å sette seg inn i barnas situasjon. Empati handler om å forstå hvordan barna føler og å gi dem støtte når det er nødvendig, enten det gjelder dårlig prestasjon på banen eller personlige utfordringer.

Skap positivt miljø!

En trener bør alltid prøve å fremme en positiv stemning rundt aktiviteten. Å forsterke og rose når spillerne lykkes og gjør framgang – samtidig gi konstruktive tilbakemeldinger når ting ikke er så lett. I et positivt miljø er det ikke farlig med korreksjon og hjelp til videre utvikling og sammen med forsterking vil dette hjelpe barna til å utvikle en sunn selvtillit.

Å utvikle tillit, motivasjon, trygghet og samarbeid er like viktig som å utvikle fotballferdighetene. Trenerens evne til å forstå og støtte hver enkelt spiller, samt å skape et positivt inkluderende miljø, kan ha stor betydning for barnas utvikling både på og utenfor banen. Når treneren investerer i relasjonene til spillerne, vil hun eller han bidra til barnas trivsel, læring og framtidig suksess – både som fotballspiller og som menneske.

Var denne artikkelen nyttig?