Hopp til hovedinnhold
Roal Wold og midtstopper Mille Helland Flø.
Foto: NFF

Slik legger du opp en god spillersamtale

Hva bør du tenke på når du skal gjennomføre spillersamtaler etter kamp eller trening? Roar Wold, trener for J15-landslaget og spillerutvikler i NFF Rogaland, gir deg konkrete råd til samtalen.

Tekst:   |  Publisert:   (Oppdatert: )

J15-landslaget er nettopp tilbake fra trening når tiim-redaksjonen møter dem på Quality Hotel Sarpsborg lørdag ettermiddag. Spillerne har vært på Equinors Talentleir siden torsdag, og nå skal trener Roar Wold snakke med hver og én av dem om kampen kvelden før. Midtstopper Mille Helland Fløer først ut.

I spillersamtalen fokuserer Roar på tre ting:

  1. La spilleren eie samtalen. Dette er spillerens mulighet til å prate om prestasjonene hun har gjort i trening og kamp. Treneren skal lytte, stille spørsmål og diskutere situasjoner med spilleren.
  2. Vær konstruktiv, ikke negativ. Diskuter på en måte som gjør at spilleren tør å komme med sine argumenter, og lærer av samtalen.
  3. Diskuterfilmklipp fra kampen.Ble kampen filmet? I så fall kan det være fint å se på klipp fra kampen, og diskutere situasjonene underveis. Det er viktig for at spilleren skal kunne lære å vurdere situasjoner og komme med løsninger selv.

Tips! I bunnen av artikkelen finner du NFFs retningslinjer for en god spillersamtale.

En trygg og god setting

– En spillersamtale er en samtale som spilleren eier. Det er en god og trygg setting, og det handler kun om læring, forklarer Roar.

Se Roar fortelle om hvordan han gjennomfører spillersamtaler her:

Se Roar fortelle om hvordan han gjennomfører spillersamtaler her.

Slik bruker Roar rådene i praksis i sin spillersamtale med Mille:

Merk at dette kun er et utdrag av spillersamtalen.

Spillerens råd til trenere

Midtstopper Mille forteller at hun opplevde spillersamtalen som både lærerik og fin.

– Jeg synes Roar var flink til å skryte av det jeg gjorde bra, og ikke bare fortelle meg hva jeg kunne gjort bedre. Vi fikk snakket om situasjoner i kampen som kanskje var uklare og vanskelige, og jeg fikk konkrete tilbakemeldinger på hva jeg kan gjøre annerledes til neste kamp, sier hun.

Dette er Milles råd til deg som skal gjennomføre spillersamtaler med dine spillere:

Mille om samtalen.

Flere råd til deg som skal gjennomføre spillersamtaler

Gjennom spillersamtaler kan du som trener skape gode relasjoner og tillit, og ikke minst økt motivasjon hos spillerne. Å holde spillersamtaler er viktig og nødvendig, mendersom du som trener «tråkker» feil kan samtalen miste sin verdi.

Målet med en spillersamtale bør være å få spilleren til å føle seg sett og hørt, få tydelig retning og bli motivert for å jobbe videre. Det kan gjøres på flere måter. Under finner du NFFs viktigste retningslinjer for spillersamtalen.

Husk: Det er spilleren som er den viktigste i spillersamtalen, ikke du som trener.

NFFs viktigste retningslinjer for spillersamtalen:

  1. Mennesket først, så spilleren. Det viktigste er mennesket, ikke fotballspilleren. Skal du kunne lære bort noe, er din relasjonskompetanse avgjørende. Har du ingen sunn relasjon vil det påvirke mottakeligheten, samarbeidet, arbeidsmiljøet og effektiviteten. Derfor er det viktig å ha interesse for mennesket. Du bør alltid prioritere mennesket først i en samtale, deretter kan du gå inn på fotballfaget.
  2. Bli kjent – bedre kjent – plei relasjonen. I en spillersamtale bør treneren spørre om hvordan spilleren har det eller om det er noe annet som opptar han eller hun i livet. Skal relasjonen bygges er det viktig å dele av seg selv. Det er viktig at treneren deler også. Å bygge relasjoner er toveis. Da er det smart med en spørrende tilnærming, og la den andre prate. Det er viktig spilleren opplever respekt, interesse og at han/hun har autonomi.
  3. Still relativt åpne spørsmål og lytt. En god dialog fylles ikke med ja/nei spørsmål. Åpne spørsmål vil måtte få spilleren til å uttrykke seg, og det er en fin måte å få spilleren til å føle seg som midtpunktet. Treneren har en fin mulighet til å vise interesse for den andre ved å stille spørsmål og være nysgjerrig.
  4. Involver og veiled spilleren.Læring er aktiv prosess som skjer mellom trener og spiller, og mellom spillere fordi læring stimuleres i et samspill, og den kan motiveres ytterligere om spilleren opplever en selvbestemmelse i prosessen. Om du jobber med å sette utviklingsmål eller har videogjennomgang er det viktig at du involverer spilleren. Det er viktig at spilleren får uttrykke seg. Du som trener kan finne ut av han/hun ser og forstår, og ikke minst lært tidligere. Du kan forsterke det positive og veilede der spilleren ikke ser muligheter eller gjør feil. Å gi svarene med en gang kan nødvendigvis ikke gi en god læring. Å veilede spilleren slik at han/hun oppdager svarene kan ha langt større effekt på læringen. Å gi valgmuligheter der det er mulig øker også følelsen av selvbestemmelse - det kan for eksempel gjøre utviklingsmålene mer betydningsfulle.
  5. Gjør det formelle uformelt.Det er din oppgave som trener å skape trygge og gode rammer, der spilleren føler respekt for sine meninger og at det er rom for å svare feil. Klarer å få skape et godt læringsmiljø har du kommet langt. Det skaper trivsel, motivasjon og trygghet for å prestere og utvikle seg.
Var denne artikkelen nyttig?