Be barna fjerne de små kjeglene og plassere alle ballene midt i piratskipet. To av barna får en vest og skal være Kakamora-pirater. De andre barna deles i to lag. Hvert lag bygger en mindre båt på den ene sidelinjen av skipet ved hjelp av fire små blå kjegler. På kommando starter lagene med å løpe for å hente baller og plassere dem i sin båt uten å bli tatt av Kakamora-piratene. De fører tilbake med bena, piratene kan bare ta de andre når de ikke har ball. Blir en tatt må man tilbake til sin båt og starte på nytt. Når alle ballene er hentet er Heihei og Te Fitis hjerte reddet. Bytt så pirater.
Progresjon: Barna kan bli tatt både med og uten ball. Blir de tatt med ball må den tilbake til midten.
Progresjon 2: Barna løper i par for å hente baller fra midten, de må holde hender, mister de grepet må de løpe tilbake og starte på nytt, samme dersom de blir tatt.
Øvelsen bør vare i ca. 15 min
Bruk kodeordet når øvelsen er ferdig for å samle barna og gi en ny beskjed.
AVSLUTNING: Avslutt økta med å spille 3v3 i 15 min. Til slutt tar dere frem øktheftet og reflekterer, går gjennom ukas Cliffhanger og hva som skal gjøres i Eventyrpasset.