Praktisk informasjon
Keepertreneren som del av trenerteamet, og planlegging og gjennomføring av økter med utgangspunkt i kampen.
Trenere som jobber på toppnivå eller grasrotnivå, med profesjonelle, semiprofesjonelle eller amatører på førstelag, andrelag eller klubbakademier.
For å ta UEFA Keepertrener B-lisens kreves gyldig Grasrottrenerkurs, samt gjennomført NFF KT B og praksis som keepertrener.
UEFA Keepertrener B-lisens er estimert til minimum 60 timer. Dette er:
- Minst 42 timer på fellessamlinger der presentasjoner, praksis og refleksjon inngår.
- Minst 18 timer estimeres til arbeid i egen klubb og loggbokoppgaver.
Kursforløpet strekker seg over ca. 8 måneder. Deltakere jobber med oppgaver i egen klubb under hele kursforløpet. Disse oppgavene legges inn i en digital loggbok.
- Februar/mars: Oppstartsmøte online
- April: Fellessamling over tre dager
- August/september: Fellessamling over fire dager
- November: Innlevering av digital loggbok
Ved gjennomført UEFA KT B skal deltakerne ha følgende kompetanse innen kategoriene for NFF Trenerutdanning:
Fotballfag
Spillet
- Kjenne til trender og utviklingstrekk i moderne fotball og kunne vurdere hvordan dette vil prege treningen av framtidas keepere.
- Ha forståelse for og kunne lese spillet.
- Ha god kunnskap om teknisk repertoar i keeperrollen.
- Ha kunnskap om keeperrollen og oppgavene, i angrep og forsvar, både individuelt og som del av laget.
- Ha god kunnskap om rollekrav på det aktuelle nivået.
Treningsinnhold
- Kunne øve spillerne i punktene nevnt over, med utgangspunkt i aktivitets-, spesifisitets- og kvalitetsprinsippet.
- Forstå hva kvalitetsprinsippet innebærer, tilpasset nivå
evne å lede treningsøkter med fokus på individualisering og differensiering etter kjønn, alder og nivå.
Treningsplanlegging – og gjennomføring
- Kunne planlegge og lede treningsøkter knyttet til keeperrollen i sammenheng med laget, både med keepere og utespillere.
- Kunne planlegge og gjennomføre egne keeperøkter med ulik grad av funksjonalitet.
- Evne å identifisere hva som skjer i spillsituasjoner – og kunne påvirke dette
kjenne til periodisering og kunne lage uke- og månedsplaner. - Ha kunnskap om og kunne presentere faste situasjoner.
Fotballfysikk
Ha kunnskap om og kunne gjennomføre fysisk trening for keepere på ulike nivåer/alderstrinn/kjønn, med vekt på:
- Spenst
- Styrke
- Hurtighet
- Agility
Fotballmentalitet
- Ha kjennskap til de psykologiske/mentale faktorene for en keeper – og vite hvordan en kan jobbe ned disse.
- Kunne utvikle keeperens selvtillit og evne til å håndtere feil.
- Kjenne til hvordan treneren kan påvirke spilleren til i større grad å ha eierskap til egen utvikling.
Analyse
- Kjenne til prinsipper og metoder i kampanalyse, hvordan dette brukes på ulike nivåer.
- Kunne utføre enkle kampanalyser, presentere dem og kunne overføre dette til treningssituasjonen.
Læring og utvikling
Om å lære bort, overføre kunnskap fra trener til spiller
- Ha kunnskap om hvordan læring skjer (på ulike alderstrinn og evt. kjønn).
- Kjenne til forutsetninger for læring.
- Ha kunnskap om implisitt og eksplisitt læring.
- Erfaringsbasert læring.
- Kunne anvende ulike læringsmetoder som instruksjon, veiledning og coaching.
- Ha kunnskap om relasjonen trener – spiller/ keepertrener - keepere
beherske kommunikasjon og tilbakemeldingspraksis - Feedback.
- Feedforward.
Om å tilrettelegge for læring i treningssituasjonen
- Kunne tilrettelegge for et godt læringsmiljø for keepere og utespillere.
- Hva kreves av treneren, spilleren og laget.
- ha inngående kunnskap om og kunne planlegge trening.
- Tema for økta.
- Momenter.
- Organisering.
- Valg av aktiviteter.
- Spillsentrert kontra isolert trening/øving.
- Periodisering.
- Samarbeid i trenerteam for å oppnå god læring.
- Kjenne til og kunne benytte seg av aktivitets-, spesifisitets- og kvalitetsprinsippet.
- Kunne instruere, veilede, coache og variere hensiktsmessig mellom disse avhengig av tema og mål med økta.
Ledelse
Av prestasjonsgrupper på trening, i kamp og på øvrige relevante arenaer.
- Kunne presentere eget verdigrunnlag og trenerfilosofi.
- Utarbeide sin egen keepertrenerprofil.
- Forstå klubbstrukturene og klubbens verdigrunnlag
- Være bevisst på bruken av situasjonsbestemt ledelse.
- Inneha relasjonskompetanse, inklusive tilbakemeldingsrutiner.
- Vise forståelse for ulike sider ved det å arbeide i trenerteam
- Evne å være en aktiv partner i et trenerteam, både på og utenfor treningsfeltet, på trening og i kamp.
- Kunne planlegge og gjennomføre tilpassede økter basert på lagets periodeplaner.
- Evne å evaluere prestasjoner og lage utviklingsplaner for keeperne basert på utarbeidede keeperprofiler.
- Ha ferdigheter i kommunikasjon overfor.
- Lag og enkeltspillere.
- Trenerapparat
- Medisinsk apparat og andre funksjoner rundt lag/ i klubb
overfor evt. andre aktører. - Være bevisst på lederskap utenfor banen.
- Ha gode ferdigheter i presentasjonsteknikk og bruk av moderne teknologi.
Egen identitet og utvikling som trener
- Interesse for og vilje til å videreutvikle egen trenerferdighet og -kompetanse.
- Reflektere over egen væremåte; styrker og svakheter/mangler.
- Skaffe økt kunnskap om trenerrollen på det aktuelle nivået.
- Evne til å forbedre/endre egen praksis.
- Lage en personlig utviklingsplan med klare utviklingsmål.
- Lage en trenerprofil og måle seg selv opp mot denne.
- Evne å bruke en mentor (trenerveileder) i evaluering av egen praksis og utvikling som trener.
- Innhente referanser fra ulike miljø og nivå.
- Føre loggbok over egen aktivitet og utvikling.
Deltakeren skal gjennomgå praksisoppgaver på fellessamlinger og i egen klubb. Det jobbes i grupper, i par og enkeltvis. Plenumsforelesninger og interaktive oppgaver. Loggbok.
Det avholdes ingen eksplisitt eksamen på kurset, men deltakerne vurderes baseres på tre komponenter:
- Loggbok som beskriver egen trenerfilosofi/plattform, periodeplaner, fotballfag, analyser og keeperprofiler-og utviklingsmål.
- Innsendte økter med eget lag og uttalelse fra klubbmentor.
- Helhetsinntrykk av trenerens eget utviklingsfokus gjennom hele utdanningsforløpet, inklusiv praksisøkter på fellessamlinger.
Evalueringen skjer kontinuerlig med poeng fra 0-30 (der 15 poeng er minstekravet til godkjent kurs).
Aktuelt er utdanningsavgiften på ca. kr 18.000.- som dekker alle utgifter unntatt reise til/fra kurssted. Utdanningsavgiften kan endre seg til neste tilbud.
Norges Fotballforbund utsteder diplom med gyldighet i de tre påfølgende kalenderårene etter utstedelse. Lisensen er gyldig i samtlige medlemsland av UEFA.
Beviset inneholder utdanningstittel, tidspunkt for gjennomføring, gyldighetsperiode, unikt NFF UEFA B-lisenstrener nummer.
Lisens oppnås dersom treneren:
- Tilfredsstiller kompetansekravene (vurderes på 0-30 skala, der minst karakteren 15 må oppnås.
- Deltar på 100% av undervisning.
- Har levert og bestått på alle loggbokoppgaver.
- Har gjennomført avtalt arbeid i egen klubb- og fått dette godkjent.
Norges Fotballforbund har ansvaret for organiseringen. Kurset består av førkursoppgaver, 2 fellessamlinger (3dager + 4 dager). I mellomfasen jobbes det med ulike oppgaver i egen klubb som evalueres(video) av veileder og klubbmentor.
Norges Fotballforbund har ansvaret for utdanningsmateriell. Deltakerne får dette på første samling.
Maks antall trenere på et kurs er 16.
Norges Fotballforbund oppnevner alle veiledere i utdanningen. Formelle krav til lærere er god, relevant erfaring i keepertrenerrollen, evt. høyt fagnivå på støttefag, samt gjennomført UEFA Keepertrener A-lisens.
Norges Fotballforbund er ansvarlig arrangør og gjennomfører av fellessamlingene.
Kurset lyses ut i januar hvert år, med søknadsfrist 1. februar. Søkere må fylle ut søknadsskjema og sende inn trener-CV.
Etterutdanning er minimum 20 timers studie (hvorav min 5 t må være keeperrelatert) pr tre år. NFT, NFF Cupfinaleseminar (inkl etterutdanningsseminaret) godskrives som 20 timers etterutdanning. Godkjent rapport fra gjennomført studieopphold på minimum tre dager vil likeledes telle som etterutdanning.