Hopp til hovedinnhold
Keepertrening.
Foto: Thomas Brekke Sæteren

Lagstrening med rolle i fokus

I samarbeid medNorsk Tipping

Et lag består av ulike roller, og de ulike rollene krever ulike spissferdigheter. Det lurt å la spillere øve (mye) på disse ferdighetene. Isolert er bra for å få mange repetisjoner, men øving i faktiske situasjoner med motspill er også svært gunstig – fordi det er jo det man møter i kamp. I denne artikkelen bruker Andreas T Hanssen, KA Spillerutvikling i NFF Nordmøre og Romsdal keeperen som et eksempel på hvordan gjennomføre god rollespesifikk aktivitet med laget.

Tekst:   |  Publisert:   (Oppdatert: )

KA Spillerutvikling i NFF Nordmøre og Romsdal
Andreas T Hanssen

Trenertettheten på feltet er varierende, og kan sees på som en begrensning for å få delt opp og øvd spesifikt mot roller. Som med mye annet kommer man langt med god planlegging!

I Nordmøre og Romsdal har vi de siste to årene arrangert temakvelder, der hensikten har vært å gi trenere i ungdomsfotball og brytningen barn/ungdom inspirasjon og faglig påfyll i en tidsperiode der det er litt roligere. Kveldene har vært avholdt i forbindelse med Toppgruppe-økter (spisset jentegruppe i Landslagsskolen 13-15 år). I år var det bestemt at keeper skulle være tema på en av kveldene. Det første man tenker da er: Hvilken keepertrener skal vi invitere? Vi har flere meget dyktige kandidater. Så tok vi ett steg tilbake. Hvordan ser egentlig hverdagen til trenere i målgruppen ut? Har de egen dedikert keepertrener på felt som kan ta seg av rollespesifikk aktivitet? Svaret er dessverre alt for ofte nei.

Rolletrening kan være gull! Skal du ha en målfarlig spiss, så er det lurt at spilleren får øve mye på å score mål. Vil du ha en back som kommer dundrende opp langs siden når laget er i angrep og slår giftige innlegg? Selvfølgelig må det øves på – mye!! Den samme backen vil vi også at skal håndtere situasjoner andre veien, når spilleren utfordres defensivt. Holde motstander under press sånn at de ikke får slått presise innlegg. Blokke innlegget så det aldri rekker fram. Gå i kropp først, få motstander ut av balanse. Så snappe ball. Da snakker vi back! Det er bare å øve.

Kan jeg som lagstrener legge opp øktene mine sånn at rollene blir løftet fram? Vi har ikke 5-7 trenere på feltet sånn at alle rollene kan følges opp samtidig. Da tar vi en av gangen.

Det var det vi gjorde på temakvelden. Vi løftet keeperrollen. Sett fra lagstrener-perspektiv. Hvordan kan en lagsøkt se ut der rollen som keeper er i fokus? Her er et forslag!

1. Oppvarming, prepp med og uten ball – 5 minutter
Felles for alle. Raske føtter, bygger opp forflytningen mer og mer, og avslutter med å få inn ball (føring/pasning)

Eks: https://tiim.no/ovelse/prepp-n-

2. Teknisk – 5 minutter
2 og 2 sammen på en ball. 1 mannequin pr gruppe (alternativt kjegler)
Sett keeperne på samme gruppe (kan fint stå sammen med utespiller ved oddetall). VIKTIG: alle gruppene står samlet, keeperne skal ikke ut for seg selv
Ca 20 sek pr øvelse pr spiller

Forslag til variasjoner:

  • Volley Keeper: volley
  • Volley på halvsprett Keeper: grep «midt på»
  • Demping på lår, volley tilbake Keeper: «rett i skufla»
  • Medtak på bryst, pasning tilbake Keeper: grep «over hode»
  • Heading Keeper: opphopp – redning
  • Pasninger langs bakken Keeper: to-touch i lufta med hendene

Mulighetene er uendelige, kun fantasien som setter stopper. Dette er en veldig fin aktivitet for å få touch på ball og terpet på teknikk. Tenk variasjon fra økt til økt – og gjerne spesifikt for roller dersom det er rollespesifikk økt!

3. Possession – 10 min
2 lag mot hverandre (4-8 spillere pr lag alt ettersom). Banestørrelse ut fra antall (feks 5 v 5 utespillere 30 meter x 20 meter + 5 meter endesone x2)

Keepere i pressfrie endesoner.

Lagene får poeng ved å komme seg med kontrollert possession fra den ene enden til den andre enden.

Keeperen kan ikke spille ballen tilbake til den ballen kom fra. Ønsket er at keeperen skal utnytte den pressfrie sonen, ta dybde, sånn at man har bedre oversikt over spillet. Når ballen kommer fra høyre side, er det som regel mer rom ute til venstre. Kanskje er det beste alternativet bak første pressledd? Med dybden og pressfriheten er det ønskelig at keeperne får ro til å se mer av banen, flere løsninger, og etter hvert finne de beste løsningene med kontrollerte pasninger.

Variasjoner: keeperne står i endene, men ikke soner og kan presses.

Keeper kan spille tilbake til den ballen kom fra, for å komprimere motstander enda mer, før man går motsatt/lengre.

4. Possession – 10 min
2 lag mot hverandre (gjerne samme som på nr 3 – inne på samme spillflate)
Midt i banen setter vi opp en firkant (2x2meter kan være et utgangspunkt, juster ned/opp etter nivå). Inni firkanten står keeper.
For å få poeng må laget med possession spille kontrollert pasning til medspiller som bryter to linjer av firkanten. Keeperen forsøker å stoppe gjennomspillene.

Fra å være bakerste spiller – er nå keeperen midt i sentrum! Her får man både øvd seg på å slenge seg for å bryte pasningene, men også ofte blokke med beinparader.

5. K+2 v K+2 – 10 minutter
Banestørrelse 40x20 meter. Mål med keepere i endene.
Spillerne deles i to lag. Og plasseres ut på to stasjoner – en 30 meter fra målet man starter på, og en 10 meter fra målet man starer på. Aktiviteten starter med keeper som setter i gang på medspilleren som er lengst unna, med motstander i rygg. Da starter medspiller og en motstander fra den andre stasjonen sånn at det blir en 2 mot 2-situasjon med keepere i målene. Ved scoring eller at ballen går ut av spill, settes det i gang fra keeper på motsatt side – annenhver gang fra hvert mål.

For keeper:
1. Første igangsetting – må være presis for å få rytme

2. Være med aktivt opp for å tilby støtte til feilvendt medspiller og etter hvert være med å skape overtall 3v2

3. Offensiv posisjoner både off og def – leve med spillet for å kunne ta unna situasjoner før de blir farlige

4. Skuddstopping

Variasjoner:
- Randomisert ball fra trener/keeper som hviler til keeper som skal sette i gang – rett i grep / høyt som må plukkes ned / langs bakken så keeper må plukke den opp el. sette i gang fra fot.
- Motstander på første igangsetting går fra å være passiv i rygg – til å kunne aktivt vinne ball. Det stiller større krav til igangsetting fra keeper og initiativ fra spiller som skal motta ball. Kanskje kan løpet gå rett i bakrom?

6. Dødball-spill – 25 minutter

8v8 – 9v9 – 10v10 – 11v11 – alt ettersom hvor mange spillere man har.

Banestørrelse 40 m lang, 60 m bred. Mål med keepere l i endene.

Igangsetting av spill er fra truende dødball – frispark for innlegg/corner/frispark for direkte skudd/straffe. Når ballen går ut av spill, signaliserer trener hvor neste dødball kommer fra. Varier mellom hvilket lag som får dødball og hvilken type dødball som kommer. Spillet settes i gang på signal fra forsvarende lags keeper. Når keeperen er fornøyd med mur/sone/markering/folk på stengene/medspilleres posisjon, gis det tydelig signal om at dødball kan slås.


For keeper:
- Oppsett på defensiv dødball
- Box-spill

7. K+5 v K+5 i struktur – 25 minutter
Banestørrelse 40 m lang, 60 m bred. Mål med keepere i endene.
Formasjon K-4-1 på begge lag

Igangsett med 5-meter fra keeper. Forsvarende lag starter utenfor 16 meter, som i normal kamp-situasjon.

For keeper:
- Hele spillet foregår i de to fasene der keeper er mest sentral – A1 og F3
- Igangsetting fra fem-meter, der man ønsker en aktiv keeper som er med å sette opp spill som gjør at vi med kontroll kommer oss framover.
- For forsvarende lag er man alltid i F3 – hindre mål – fordi banen er så kort. Alltid i beredskap. Keeper står bakerst med oversikt og hjelper til med å styrer spillerne foran seg.
- Mange (potensielle) situasjoner: innlegg fra kant, innlegg fra bak i banen, gjennomspill i bakrom, avslutninger fra innenfor 16-meteren, avslutninger fra utenfor 16-meteren


Variasjon:
- Formasjon. Spiller laget ditt med 3/5 bak, eller man ønsker 2 spisse
- Antall spillere/banestørrelse

Andreas T Hanssen, KA Spillerutvikler i NFF Nordmøre og Romsdal
Andreas T Hanssen, KA Spillerutvikler i NFF Nordmøre og Romsdal
Foto: NFF Nordmøre og Romsdal
Var denne artikkelen nyttig?